Complutense University Library

Ramón Bolet, escultor (1873-1875): contribución al estudio de su obra plástica

Salvador González, José María (2009) Ramón Bolet, escultor (1873-1875): contribución al estudio de su obra plástica. Encrucijadas. Diálogos y Perspectivas, Año I (4). pp. 366-390. ISSN PPI 2008022DC2843

[img]
Preview
PDF
6MB

Official URL: http://www.cipost.org/revista/index4.php

View download statistics for this eprint

==>>> Export to other formats

Abstract

Durante la larga hegemonía de Antonio Guzmán Blanco sobre Venezuela, en sus tres casi sucesivos períodos presidenciales (el Septenio, 1870-1877; el Quinquenio, 1879-1884; y el Bienio, 1886-1888), el país vive un extraordinario florecimiento de la escultura, estimulado, sobre todo, por el propio gobernante, gracias a su política de ensalzar con estatuas y monumentos públicos a ciertos héroes nacionales y las gestas de la Independencia y la Federación. Semejante florecimiento surge de dos raíces principales: ante todo, la producción local promovida por una naciente generación de escultores criollos, entre quienes descuellan Eloy Palacios, Manuel Antonio González, Rafael de la Cova y Ramón Bolet; en segundo lugar, la importación de obras escultóricas provenientes de Europa, en especial, como resultado de los encargos de estatuaria pública hechos por el gobierno venezolano a artistas de Paris. El presente artículo documenta en fuentes primarias los aportes de Ramón Bolet a la escultura durante el Septenio de Guzmán Blanco.

[ABSTRACT]During the long hegemony of Antonio Guzmán Blanco on Venezuela, in his three almost successive presidential periods (the Septennium, 1870-1877; the Quinquennium, 1879-1884; and the Biennium, 1886-1888), this country lives an extraordinary blossoming on the sculpture, stimulated, mainly, by the supreme ruler, due to his policy of glorifying with statues and public monuments some national heroes and several exploits of Independence and Federation. Such blossoming arises from two main roots: first of all, the local production promoted by a rising generation of native sculptors, most outstanding among which are Eloy Palacios, Manuel Antonio González, Rafael de la Cova and Ramón Bolet; secondly, the import of sculptures from Europe, chiefly, as a result of Venezuelan government’s commissions on public statues to Parisian artists. This article documents in primary sources the Ramón Bolet’s contributions to the sculpture during the Guzmán Blanco’s Septennnium.


Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Arte venezolano, Escultura, Estatuaria pública, Monumento ecuestre, Arte efímero, Venezuela, Ramón Bolet, Antonio Guzmán Blanco, Siglo XIX, Venezuelan art, Sculpture, Statue, Equestrian monument, Ephemeral art, Venezuela, Ramón Bolet, Antonio Guzmán Blanco, 19th Century
Subjects:Humanities > Art history > Sculpture
Humanities > Art history > 19th and 20th century art
Social sciences > Political science > Heads of state
Humanities > History > Modern history
ID Code:10097
Deposited On:08 Feb 2010 11:33
Last Modified:06 Feb 2014 08:37

Repository Staff Only: item control page