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The Death of the Virgin Mary (1295) in the Macedonian church of the Panagia Peribleptos in Ohrid. Iconographic interpretation from the perspective of three apocryphal writings

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Salvador González, José María (2011) The Death of the Virgin Mary (1295) in the Macedonian church of the Panagia Peribleptos in Ohrid. Iconographic interpretation from the perspective of three apocryphal writings. Mirabilia. Revista Electrônica de História Antiga e Medieval, 2011/2 (13). pp. 237-268. ISSN 1676-5818

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URL Oficial: http://www.revistamirabilia.com/nova/images/numeros/2011_13/10b.pdf.pdf



Resumen

Painted in 1295 by the Greek painters Michael Astrapas and
Eutychios, the fresco of the Virgin’s Death (Koimesis) in the church of Panagia Peribleptos in Ohrid, Macedonia, highlights the main events described by the apocryphal stories on the death, the burial, the resurrection and the assumption of Mary, reinterpreted by the theologians and the hymns’ writers. This mural painting integrates in a diachronic development the scenes of the Virgin’s
farewell to her friends, the coming of the apostles on clouds, the death, the funeral and the burial of Mary, including the episode on the attempt of desecration, the punishment and the conversion of a Jew named Jephonias, as well as the Virgin’s assumption, a subject performed for the first time in art. This article tries to explain and to illustrate the iconographic elements contained in this mural painting, analyzing them from the perspective of three apocryphal texts on the Mary’s death and assumption. Through such analysis we would highlight the direct and essential influence of certain Literature (apocryphal) in the creation of certain History, understood at the same time as History of Art (iconography) and History of Religions (dogmatic). [RESUMEN]Plasmado en 1295 por los pintores griegos Miguel Astrapas y Eutychios, el fresco de La Dormición de la Virgen en la iglesia de la Panagia
Peribleptos en Ohrid, Macedonia, ilustra los principales sucesos incluidos en los relatos apócrifos sobre la muerte, sepelio, resurrección y asunción de María, reinterpretados por los teólogos y los escritores de himnos. Dicho mural integra en desarrollo diacrónico las escenas de la despedida de la Virgen de sus amigas, la venida de los apóstoles sobre nubes, la dormición, los funerales y el
entierro de María, incluyendo el episodio del intento de profanación, castigo y conversión del judío Jefonías, sin olvidar la asunción de la Virgen, tema éste último que se plasma por primera vez en el arte. El presente artículo trata de explicar e ilustrar los elementos iconográficos contenidos en ese mural, analizándolos desde la perspectiva de tres textos apócrifos sobre la muerte y asunción de María. Mediante tal análisis pondríamos en luz la directa y esencial influencia de cierta Literatura (apócrifa) en la creación de cierta Historia, entendida al mismo tiempo como Historia del Arte (iconografía) e Historia de las Religiones (dogmática).


Tipo de documento:Artículo
Información Adicional:

Se publica en E-prints-UCM por amable autorización del Dr. Ricardo da Costa, director de la revista Mirabilia

Palabras clave:Medieval art, Byzantine painting, Iconography, Apocryphal literature, Koimesis, Arte medieval, Pintura bizantina, Iconografía, Literatura apócrifa, Koimesis
Materias:Humanidades > Bellas Artes > Iconografía
Humanidades > Religión > Teología
Humanidades > Historia del Arte > Arte medieval
Humanidades > Religión > Cristianismo
Humanidades > Historia del Arte > Pintura
Código ID:15869
Depositado:10 Jul 2012 07:29
Última Modificación:06 Feb 2014 10:33

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