Complutense University Library

Uso del correo electrónico : un análisis empírico en la Universidad Complutense de Madrid

Albarrán Lozano, Irene and Pablos Heredero, Carmen de and Montero Navarro, Antonio (1999) Uso del correo electrónico : un análisis empírico en la Universidad Complutense de Madrid. [ Documentos de Trabajo de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; nº 09, 1999, ISSN: 2255-5471 ]

[img]
Preview
PDF
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

473kB

Official URL: http://eprints.ucm.es/6676/

View download statistics for this eprint

==>>> Export to other formats

Abstract

El correo electrónico es uno de los medios de comunicación que se perfila como fundamental en las comunicaciones en los próximos años. El ámbito universitario no puede ser ajeno a esta realidad, por sus características propias, tanto en la faceta docente como investigadora. Con el fin de comprobar la implantación real del correo electrónico en la Universidad Complutense de Madrid, hemos diseñado y realizado una encuesta, que trata de recoger la opinión de los docentes en torno al uso y conocimiento del correo electrónico y otros medios informáticos, así como su actitud hacia los mismos. Igualmente, nos hemos interesado por algunas cuestiones relevantes en torno al correo, como son su grado de satisfacción y las expectativas que genera. Se ha contrastado empíricamente la existencia de diversas relaciones, destacando la influencia de las actitudes previas en los niveles de conocimiento de las herramientas, y la de dicho conocimiento en la posterior utilización de los mismos. Del mismo modo, hemos podido constatar la existencia de notables diferencias entre las diversas áreas de conocimiento y categorías profesionales.


Item Type:Working Paper or Technical Report
Uncontrolled Keywords:Correo electrónico; Comunicaciones.
Subjects:Social sciences > Information science > Communication
Series Name:Documentos de Trabajo de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
Volume:1999
Number:09
ID Code:6676
References:

-Anderson, R.H.; Bikson, T.K.; Law, S.; Mitchell, M. (1996).- "Universal access to e-mail" feasibility and societal implications", Rand.

-Brown, R.M.; Gatian, M.W.; Hicks, J.O. (1995).- "Strategic Information Systems and Financial Performance", Journal of Manangement Information Systems, primavera, vol. 11, nº 4, pp. 215-248.

-Clemons, E.; Row, M. (1991).- "Sustaining IT Advantage: The Role of Structural Differences", Management Information Systems Quaterly, Septiembre, pp. 275-292.

-Davis, F. (1989).- "Perceived Uselfulness, Perceived Ease of Use, and End User Acceptance of Information Technology", Management Information Systems Quaterly, Septiembre, pp. 319-339.

-Dos Santos, B.; Peffers, K. (1993).- "Firm Level Performance Effects: A Framework for Information Technology Evaluation Research, Capítulo 23. En Strategic Information Technology Management. Banker, Kauffman, Mahmood (Eds). Idea Group, pp. 515-546.

-Erosa, V.E. (1996).- Exploring how Information Technology Affects Competitive Advantage in a Core Stable Technology Manufacturing Firm. Tesis Doctoral. Universidad de Texas at Austin-ITESM-CCM.

-Eveland, J.D.; Bikson, T.K. (1988).- "Work Group Structures and Computes Support: a Field Experiment", ACM Transactions on Office Information Systems, 4, 4, pp. 354-379.

-Finholt, T.; Sproull, L. (1990).- "Electronic Groups at Work", Organisations Science, 1, 1, pp. 41-64.

-Fishbein, M.; Ajzen, Y. (1975).- "Belief, Attitude, Intentions and Behaviour: An Introduction to Theory and Research, Addison-Wesley, Boston, M.A.

-Fulk, J. (1993).- "Social Construction of Communication Technology", Academy of Management Journal, 36, 5, pp. 921-950.

-Ginzberg, M.J. (1981).- "Finding an Adequate Measure or OR/MS Effectiveness, Interfaces, vol. 8, nº 4, pp. 59-62.

-Ives, B.; Javenpaa, S.L. (1991).- "Aplications of Global Information Technology: Key Issues for Management", Management Information Systems Quaterly, vol. 15, nº 1, marzo, pp. 33-49.

-Markus, M.L. (1994).- "Electronic Mail as the Medium of Managerial Choice", Organization Science, 5, 4, pp. 502-527.

-McFarlan, D. (1984).- "Information Technology changes the way you compete", Harvard Business Review, vol. 62, nº 3, pp. 98-103.

-McKeen, J.D.; Smith, H.A. (1993).- "The relationship between Information Technology Use and Organizational Performance", cap. 20. En Strategic Information Technology Management. Banker,Kauffman, Mahmood (Eds). Idea Group, pp. 405-444.

-Orlowsky, W.J.; Gash, D.C. (1994).- "Technological Frames: Making Sense of Information Technology in Organizations, ACM Transactions on Information Systems, vol., 12, nº 2, Abril, pp. 174-207.

-Porter M.E. (1985).- "Technology and Competitive Advantage", cap. 5 en Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, N.Y.

-Porter M.; Millar, V.E. (1985).- "How Information gives you Competitive Advantage", Harvard Business Review, Julio-Agosto, pp. 149-160.

-Rheingold, H. (1996).- "La comunidad virtual", Gedisa.

-Rice, R.E. and Associates (eds.) (1984).- "The New Media: Communication, research and Technology", Newbury Park CA, Sage.

-Ricoma, C. (1996).- "Impacto de la Tecnología de la Información en la Comunicación Interna", Capital Humano, nº 90, junio, pp. 36-39.

-Scott-Morton, M. (1991).- "The Corporation of the 1990. Information technology and organizational transformation", Oxford University Press.

-Sethi, V.; King, W.R. (1994).- "Development of Measures to assess the extend to which an Information Technology Application provides Competitive Advantage", Management Science, vol. 40, nº 12, diciembre, pp. 1601-1620.

-Silver, M.; Lynne, M.; Mathis, C. (1994).- "The information technology interaction model", Work Paper series, STERN IS 94-5. Stern School of Business. Center for Research on Information Systems. Nueva York University. Obtenido en Internet en, http://www.nyu.edu.

-Sproull, L.; Kiesler, S. (1991).- "Connections: New Ways of working in the Networked Organization", Cambridge, M.A. The MIT Press.

-Torascar, K.; Joglekar, P. (1993).- "Applying cost-benefit analysis methodology for Information Technology Investment Decisions", cap. 6. En Strategic Information Technology Management, Banker, Kauffman, Mahmood (Eds) Idea Group, pp. 119-142.

-Trevino, L.K.; Lengel, R.K. ; Daft, R.L. (1987).- "Media Symbolism, Mdia Richness and media Choice in Organizations", Communication Research, 14, 5, pp. 553-574.

-Weill, P. (1992).- "The Relationship Betweem investment in Information Technology and Firm Performance: A Study of the Valve Manufacturing Sector", Information Systems Research, vol. 3, nº 4, diciembre, pp. 307-333.

-Weill, P. (1993).- "The Role and Value of Information Technology Infraestructure: Some Empirical Observations. Capítulo 24. En Strategic Information Technology Management. Banker, Kauffman, Mahmood (Eds), Idea Group, pp. 547-572.

-Wilson, D. (1993).- "Assesing the Impact of Information Technology on Organizational Performance", cap. 22, En Strategic Information Technology Management. Banker, Kauffman, Mahmood (Eds). Idea Group, pp. 471-514.

-Yates, J.; Orlikowski, W.J. (1994).- "Genre repertorie: Examining the Structuring of Communicative Practices in Organizations", Administrative Science Quaterly, 39, 4, pp. 541-574.

-Yates, J.; Orlikowski, W.J. (1992).- "Genres of Organizational Communication: A Structurational Approach to Studying Communication and Media", The Academy of Management Review, 17,2, pp. 299-326.

-Yin, R.K. (1994).- Case Study Research Design and Methods", Sage.

Deposited On:30 Nov 2007
Last Modified:21 Oct 2014 17:17

Repository Staff Only: item control page