Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

"Dos de todo": El cuento chino de los problemas de comparación multiplicativa en la Educación Infantil

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



De Castro Hernández, Carlos and Walsh Gortázar, James and Del Coso Fernández, Emma and Salvador Amador, Cristina and González Ovejero, Virginia and Escorial González, Beatriz (2009) "Dos de todo": El cuento chino de los problemas de comparación multiplicativa en la Educación Infantil. Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales" (73 (3)). pp. 33-42. ISSN 1131-9321

[img] PDF
2MB

Official URL: http://thales.cica.es./epsilon/


URLURL Type
http://thales.cica.es/Publisher


Abstract

Narración del desarrollo de dos sesiones de un taller de resolución de problemas con niños y niñas de 5 y 6 años, pertenecientes a dos grupos de Educación Infantil. Partiendo de la lectura del cuento chino “Doble de todo”, los pequeños abordan la resolución de dos problemas de comparación multiplicativa. Los niños, a través del uso de diversas estrategias informales de modelización directa, y empleando distintas representaciones manipulativas y gráficas de cantidades, llegan a las soluciones de los problemas y las comparten con sus compañeros. Esta experiencia forma parte de una investigación dirigida al desarrollo del currículo de la Educación Infantil. [ABSTRACT]Narrative of two sessions of a workshop on problem solving with children aged S and 6, from
two kindergarten classrooms. After reading the Chinese folktale «Two of everything», children try to solve two multiplicative comparison problems. They use various informal direct modeling strategies and different manipulative and graphical representations of quantities, reaching solutions to problems, and sharing them with .their classmates. This experience is part of a research aimed at developing the mathematics currículum of the Early Childhood Education.


Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Educación Infantil, Educación Matemática, Problemas de comparación multiplicativa, Modelización, Early Childhood Education, Mathematics Education, Multiplicative comparison problems, Modeling
Subjects:Humanities > Education > Mathematics study and teaching
ID Code:12631
Deposited On:03 May 2011 10:59
Last Modified:30 Nov 2018 11:35

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page