Publication:
La utilización combinada de los «seminarios activos» y el Campus Virtual: hacia la mejora continua de la educación universitaria

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2011
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Para llevar a cabo la adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior, la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, además de rediseñar los planes de estudio, ha reestructurado la docencia, añadiéndose una hora adicional para los denominados «seminarios». Estos seminarios tienen dos objetivos básicos: por un lado, que el profesor pueda aplicar una metodología de enseñanza activa y, por otro, integrar los contenidos teóricos de las materias a los aspectos prácticos de la realidad empresarial. La enseñanza impartida en los seminarios y en la docencia se ha apoyado en el Campus Virtual (CV). En este trabajo se presenta la experiencia docente de tres profesores de la asignatura de Contabilidad Financiera de primer curso en los Grados de Economía y de Administración y Dirección de Empresas para los seminarios y su posterior evaluación. Los resultados obtenidos de los seminarios activos se pueden resumir en un aprendizaje más profundo de la asignatura y una mayor motivación hacia los contenidos teóricos. No obstante, el alumno ha percibido una carga de trabajo mayor en esta asignatura que en el resto. Respecto al CV, el alumno lo utiliza con asiduidad y lo considera fácil de usar e interactivo aunque destacan algunos problemas de funcionamiento.
Description
Keywords
Citation
[Al97] Alonso Tapia, J. (1997). Motivar para al aprendizaje. Teoría y estrategias. Barcelona: EDEBÉ. [Ar04] Arquero J.L, Jiménez, S.M y Joyce, J. (2004): «Skills development, motivation and learning in financial statement analysis: an evaluation of alternative types of case studies», Accounting Education, 13 (2), 191-212. [Ba94] Bautista García-Vera, A. (1994): Las nuevas tecnologías en la capacitación docente. Madrid. Ed. Aprendizaje Visor. [Br02] Branch, W. (2002): «Feedback and reflection: teaching methods for clinical settings», Academic Medicine, December, 77, 12 (1), 1185-1188. [BrAh05] Brennan, R. y Ahmad, J. (2005): «Using case studies in management education: the student perspective». The International Journal of Management Education, 4(3), 21-30. [Br05] Brown, N. (2005): «Meta programmes for identifying thinking preferences and their impact on Accounting students educational experience », Journal of Accounting Education, 23(4), 232-247. [BrHu00] Bryant, S.M. y Hunton, J.E. (2000): «The use of technology in the delivery of instruction: Implications for Accounting Educators and Education Researchers». Issues in Accounting Education, 15 (1), 129-162. [BuCh09] Bunting, C. F. y Cheville, R. A. (2009): «VECTOR: a hands-on approach that makes electromagnetic relevant to students», IEEE Transactions On Education, 52 (3), August, 350-359. [Ca09] Camacho Miñano, M. (2009) «Uso de mandos interactivos en la docencia universitaria. Aplicación práctica en la asignatura de Contabilidad Financiera I». Proyecto MATHEMATICAL-LEARNING. http://imanet.uoc.edu/mel/content/view/75/82/lang,spanish/Comunicación y póster presentados en las V Jornadas del Campus Virtual-UCM. [Ce02] Cerda, C. (2002): «Elementos a considerar para integrar las tecnologías del aprendizaje de manera eficiente en el proceso de enseñanza aprendizaje», Estudios Pedagógicos, nº 28, 179-191. http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052002000100011&script= sci_arttext&tlng=es [ClKo05] Clinton, B.D. y Kohlmayer III, J.M. (2005): «The effects of group quizzes on performance and motivation to learn: two experiments in cooperative learning», Journal of Accounting Education, 23, 96-116. [DiWo03] Dillard-Eggers, J. y Wooten, T. (2003): «The use of peer tutors in Introductory Financial Accounting», Advances in Accounting Education, 5, 55-80. [De07] Del Favero, L.; Boscolo, P.; Vidotto, G. y Vicentini, M. (2007): «Classroom discusión and individual problem-solving in the teaching of History: Do different instructional approaches affect interest in different ways?», Learning and Instruction, 17, 635-657. [Fe95] Felder, R.M. (1995): «Cooperative learning in a sequence of engineering courses: a success story», Cooperative Learning and College Teaching Newsletter, 5 (2), 10-13. [Go06] Gordon, J.A.; Shaffer, D. W.; Raemer, D. B.; Pawlowski, J. Hurford, W.E. y Cooper, J. B. (2006): «A randomized controlled trial of simulation-based teaching versus traditional instruction in medicine: a pilot study among clinical medical students», Advances in Health Sciences Education, 11, 33-39. [Gu05] Gurpinar, E.; Musal, B.; Aksakoglu, G. y Ucku, R. (2005): «Comparison of knowledge scores of medical students in problem-based learning and traditional curriculum on public health topics», BMC Medical Education, 5 (7), 1-8. [Ha05] Halabi, A.K. Tuovinen, J.E. y Farley, A.A. (2005): «Empirical evidence on the relative efficiency of worked examples versus problemsolving exercises in Accounting Principles instruction », Issues in Accounting Education, 20 (1), 21-32. [Ha98] Hanushek, E. (1998): «Conclusions and controversies about the effectiveness of school resources», Economic Policy Review, March, 11-27. [HeLe05] Heagy, C.D. y Lehmann, C.M. (2005): «Is PBL an improved delivery method for the Accounting curriculum?», Advances in Accounting Education, 7, 225-251. [HoKa09] Holbert, K.E. y Karady, G.G. (2009): «Strategies, Challenges and prospects for active learning in the computer-based classroom», IIIE Transactions on Education, 52 (2), 31-38. [Hw05] Hwang, N.C.R.; Lui, G. y Wu Tong, Y.J. (2005): «An empirical test of cooperative learning in a passive learning environment», Issues in Accounting Education, May, 151-165. [Kv00] Kvam, P.H. (2000): «The effect of Active Learning methods on student retention in Engineering Statistics». The American Statistician, 54 (2), 136-140 [Le96] Levin, H. (1996): «Aumentando la productividad educativa», Economía de la Educación. Temas de Estudio e Investigación Estudios y Documentos, (22), I. Servicio de Publicaciones del Gobierno Vasco. [Ly06] Lycke, K.H.; Grottum, P. y Stromso, H.I. (2006): «Student learning strategies, mental models and learning outcomes in problem-based and traditional curricula in medicine», Medical Teacher, 28 (8), 717–722. [Ma07] Martin, T.; Rivale, S.D. y Diller, K.R. (2007): «Comparison of student learning in challenge-based and traditional instruction in Biomedical Engineering», Annals of Biomedical Engineering, 35 (8), 312–323. [Ma05] Manly, T. S.; Walsh, R. J. Y Mcknight, C. A. (2005): «Measurement of earnings, taxes and e-commerce: The case of Calypso Communication», Global Perspectives on Accounting Education, 2, 1–10. [Ma91] Marzano, R. J. (1991). «Creating an educational paradigm centred on learning through teacher-directed, naturalistic inquiry». En L. Idol y B. F. Jones (eds.), Educational values and cognitive instruction. Implication for reform (411-442). Hillsdale: Erlbaum. [NoSh05] Nouri, H. y Shahid, A. (2005): «The effect of Power Point presentations on student learning and attitudes», Global Perspectives on Accounting Education, 2, 53-73. [Pi54] Piaget, J. (1954): The Construction of Reality in the Child, Basic Books. New York. En Internet, diversas páginas. [PoJo06] Potter, B.N. y Johnston, C.G. (2006). «The effect of interactive on-line learning systems on student learning outcomes in accounting», Journal of Accounting Education, 24, 16-34. [PrFe06] Prince, M.J. y Felder, R.M (2006): «Inductive teaching and learning methods: definitions, comparisons and research bases», Journal of Engineering Education, April, 1-16. [Pr04] Prince, M.J. (2004): «Does active learning work? A review of the research», Journal of Engineering Education, July, 1-9. [Sa04] Salinas, J. (2004): «Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria». Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1 (1) (http:www.uoc.edu/rusc) [Sa08] Savander-Ranne; Luden, O.P. y Kolari, S. (2008): «An alternative teaching method for electrical engineering courses», IEEE Transactions on Education, 51 (4), November, 423-431. [StCl04] Still, K y Clayton, P. (2004): «Utilizing Service-Learning in Accounting Programs», Issues in Accounting Education, 19 (4), November, 469-486. [Te01] Terenzini, P.T.; Cabrera, A.F.; Colbeck, C.L.; Parente, J.M. y Bjorklund, S. A. (2001): «Collaborative Learning vs. Lecture/Discussion: Students’ reported learning gains», Journal of Engineering Education, January, 123-130. [ToLi07] Tovia, F. y Liu, Y. (2007): «Students evaluating significant factors on retention: a statistical analysis», International Conference on Engineering Education - ICEE, September 3-7. Coimbra (Portugal). [Uh03] Uhari, M., Renko, M. y Soini, H. (2003): «Experiences of using an interactive audience response system in lectures», BMC Medical Education, 3 (12), 1-6. [Ur09] Urquía Grande, E.; Muñoz Colomina, C.I. y Cano Montero, E. I. (2009): La simulación del cuadro de mando integral. Una herramienta de aprendizaje en la materia de contabilidad de gestión. Documento de trabajo nº 465/2009. Fundación de las Cajas de Ahorro. [Wa08] Walker, J.D.; Cotner, S. H.; Baepler, P. M. and Decker, M.D. (2008): «A delicate balance: integrating active learning into a large lecture course», The American Society for Cell Biology, 7, 361-367. [Wo98] Wooten, T. C. (1998): «Factors influencing student learning in introductory Accounting Classes: a comparison of traditional and non-traditional students», Issues in Accounting Education, 13 (2), 357-373. [Yu01] Yuretich, R.F.; Khan, S.A.; Leckie, R.M. y Clement, J.J. (2001): «Active-Learning methods to improve student performance and scientific interest in a large introductory Oceanography course» Journal of Geosciences Education, 49, nº2, 111-119.