Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Ludus latinus

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Gómez San Juan, Noelia (2012) Ludus latinus. [Trabajo Fin de Máster]

[img]
Preview
PDF (Tesis (T.F.M Trabajo de Fin de Máster))
3MB


Abstract

En los institutos, los estudiantes de Educación Secundaria y Bachillerato suelen tener una actitud muy pasiva durante las clases. Planteándome la manera de evitar esta situación, he pensado utilizar como método educativo el juego, por ser un medio que fomenta la colaboración activa de un grupo de personas para obtener unos objetivos. Por ello, esta investigación se centra en actividades didácticas que versen sobre el latín para conseguir que los alumnos sean más participativos y, a la vez, aprendan los contenidos de la materia de manera efectiva.
Se sabe que en la Antigüedad los romanos ya realizaban diversos juegos (ludus) similares a los actuales. Muchos de ellos se conservan aún hoy, aunque hayan cambiado en algunos aspectos como los materiales. En la actualidad existen además nuevos juegos de temática romana diseñados con el propósito de educar y / o entretener, entre los que destacan los juegos de mesa, los juegos que se encuentran en las páginas de Internet y los videojuegos. Tras analizar cada uno de ellos, he confeccionado un nuevo juego adaptándolo al nivel educativo de los alumnos de instituto, con la intención de poder llevarlo a cabo dentro del aula. En breves palabras, aprender latín jugando.

ENGLSIH SUMMARY: In high schools, many Secondary Education students tend to exhibit a somehow passive attitude towards the subjects being taught. To prevent this situation, I propose to use playing as a didactic method, in so far as it can be considered as a means to promote the active collaboration of a group of people to obtain some objectives. Because of this, my research concentrates on didactic activities that deal with Latin in order to get the students to be more participative and, at the same time, learn the contents of the course in a more effective way.
It is known that in Ancient Times Romans already played diverse games (ludus), which were similar to the games we play today. Many of them have been preserved, although some changes have been introduced in some aspects, for instance the materials they are made of. These days, we also have new games of Roman thematic designed with an educational purpose and / or for entertainment’s sake: we must mention here board games, Internet games and computer games. After analysing each of them, I have designed a new game adapted to the educative level of high school students, with the ultimate intention of putting it into practice in the classroom. In short words, it is all about learning Latin by playing.


Item Type:Trabajo Fin de Máster
Directors:
DirectorsDirector email
Castro Jiménez, Mª Dolores
Uncontrolled Keywords:Motivación; Participación; Dinamismo; Juego y aprendizaje Motivation; Participation; Dynamic; Play and learn.
Subjects:Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Pedagogy
Humanities > Education > Secondary education
Humanities > Philology > Latin philology
Humanities > Education > Learning
ID Code:21263
Deposited On:09 May 2013 10:59
Last Modified:18 Dec 2018 08:52

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page