Publication: Síndrome frontal, metacognición y lenguaje
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
1996
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Abstract
En el trabajo se lleva a cabo una aproximación a la organización anatómica y funcional del lóbulo frontal, como paso previo a la consideración de las lesiones y los
síntomas que afectan a esta área. Prestamos especial atención a los procesos metacognitivos en su doble dimensión de conocimiento y control, poniéndolos en relación con el síndrome frontal.
Las lesiones en los lóbulos frontales conllevan una grave desorganización de la actividad, ya que están implicados en la elaboración y control de las formas más complejas de actividad humana. En tales funciones, el lenguaje desempeña un papel clave.
La diversidad y complejidad de los síntomas asociados con lesiones en lóbulo frontal plantean una serie de problemas a la evaluacion neuropsicológica, particularmente con
respecto a: control mental, verbal, motor, afectividad, memoria, pensamiento, lenguaje y metacognicion.
[ABSTRACT] In this paper there is an approach to the anatomical and functional organization of the frontallobe, previous to the consideration of lesions and symptoms in this area. We pay special attention to metacognitive processes, both the knowledge and the control aspect,
in close relations with the frontal syndrome. The lesions in frontallobes carry a serious disorganization of activity, as long as they are involved in the production, programming and control of human action. Language
performs a central function. The diversity and complexity of the symptoms associated to the lesions in the frontal
lobe create a series of problems to the neuropsychological assessment, particularly in respect of mental, verbal and motor control, emotion, memory, thinking, language and
metacognition.
Description
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation
ARBIB,M. Y CAPLAN ,D. (1979): «Neurolinguistic must be computational». Behavioral and Brain Sciences. 2,449-483.
ARBIB,M.,CAPLAN, D. y MARSHALL, lC. (1982): Neural models of language processes.- Nueca York: Academis Press.
BENEDET, M.J. (1986): Evaluación neuropsicológica. - Bilbao: D.D.B.
BERG, R., FRANZEN, M., WEDDING, D. (1990): Exploración del deterioro orgánico cerebral-.Bilbao : DDB.
BROWN, A. (1978): «Knowing when where and how to remember: a problem of metacognition». En R. GLASER (ed): Advances in instructional psychology. -Hillsdale : LEA.
BRUNER, J.(1984): Accion, pensamiento y lenguaje.- Madrid: Alianza.
CAPLAN, D. (1987): Neurolinguistic andLinguisticAphasiology.- Cambridge: University Press.
DAMASIO, A.R. y GESCHWIND, N. (1984): «The neural basis oflanguage».Annual Review o[ Neuroscience. 127-148
DENES,G.,SEMENZA,C. y BISIACCHI,P.(1988):Perspectives on Cognitive Neuropsychology.- Londres: LEA.
ESLINGER, P.J. y DAMASIO, A.R. (1985): «Severe disturbance of higher cognition after bilateral frontal lobe ablation». Neurology, 35, 1731-1741.
FERRERO, J. (1991): Fundamentos de Neuroanatomía funcional en Neuropsicología clínica. - Madrid: H.G.U.
FLAVELL, l (1970): «Developmental changes in memorization processes». Cognitive Psychology, 1, 324-340
FLAVELL, J. (1981): «Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive developmental inquiry». En H. PARKE (ed): Contemporary Readings in Child Psychology. - New York: McGraw Hill
FLAVELL, J. (1985): Cognitive development. - New York: Prentice Hall
FLAVELL, J. (1987): «Speculations about nature and development of metacognition». En F.E. WElNERTy R.H. KLUWE (eds): Metacognition, Motivation and Understanding. - Hillsdale : LEA
FUSTER, J.M.(1980): The Prefrontal Cortex.- Nueva York: Raven Press.
KLUWE, R.H. (1987): «Executive decisions and regulation oí problem solving behavior».
En F.E. WEINERT Y R.R. KLUWE (eds) : Metacognition, Motivation and Understanding. - Hillsdale : LEA
KOLB, B. y WHISHA W, 1. (1986): Fundamentos de neuropsicología humana. – Barcelona : Labor
LEONTIEV, A. (1983): El desarrollo del psiquismo. - Madrid: Akal
LEZAK, M.D. (1983): Neuropsychological assessment. - Oxíord: University Press
LURIA, A.R. (1977): Introducción evolucionista a la Psicología. - Barcelona: Fontanella
LURIA, A. R. (1978):Cerebro y lenguaje, - Barcelona: Fontanella.
LURIA, A. R. (1979 a):EI cerebro en acción, - Barcelona :Fontanella
LURIA, A. R. (1979 b): El cerebro humano y los procesos psíquicos,- Barcelona. Fontenella.
LURIA, A. R. (1980 a): Fundamentos de Neurolinguística,- Barcelona: Toray-Masson.
LURIA, A.R.(1980 b): Lenguaje y Pensamiento.- Barcelona: Fontanella.
LURIA, A.R. (1983): Las funciones corticales superiores del hombre. 3. Vols. – Barcelona : Fontanella.
LURIA, A. R. (1984): Conciencia y lenguaje-Madrid:Visor.
MAYOR, J. (1985): Actividad humana y procesos cognitivos.-Madrid : Alhambra.
MILLER, G., GALLANTER, E. Y PRIBRAM, K.(1960): Plans and the Structure of Behavior.- Nueva York: Holt, Rinehart and Winston.(Trad. Madrid: Debate, 1983).
NICKERSON, R. S., PERKINS, D.M. y SMITH, E.E.(1987): Enseñar a pensar, -Barcelona: Paidos.
P ARIS, S.G. y otros (1983): «Becoming a strategicreader». En Contemporary educational Psychology, 8,293 - 316
PIAGET, l(1923):Le Langage et la Pensée chez l' enfant.- París :Delachaux et Níestlé.
PIAGET, J. (1924): Le Jugement et le Raisonnement chez l' enfant.- Paris : Delachaux et Niestlé.
PIAGET, J.(1967): Biologie et connaissance,- París: Gallimard
PRIBRAM,K.H (1971): Languages of the Brain: ExperimentalParadoxes and Principles o f Neuropsychology.- Nueva York: Prentice Hall.
PRIBRAM, K.H. Y LURIA, A.R. (1974):Psychophysiology ofthe frontal lobes, - New York: Academíc Press
RAZRAN, G.(1971): Mind in evolution,- Boston: Roughton Mifflin.
RIEDL, R. (1983): Biología del conocimiento. - Barcelona: Labor
STERNBERG, R. J. (1987): Integración humana: cognición, personalidad e inteligencia. - Barcelona: Paídós.
STERNBERG,R.J.(1988):«Un esquema para entender las concepciones de la inteligencia ». En RJ. STERBERG y D.K. DETTERMAN (dirs): ¿Qué es la inteligencia?: enfoque actual de su naturaleza y definición. - Madrid: Pirámide
STUSS, D.T. y BENSON, D.F. (1986): The frontal lobes. - New York: Raven Press
VYGOTSKY, L. (1973): Pensamiento y Lenguaje.- Buenos Aires: La Pleyade
VYGOTSKY, L. (1979):EI desarrollo de los procesos psicológicos superiores.- Barcelona: Crítica