Publication:
Comunicación interpersonal y vida cotidiana. La presentacion de la identidad de los jóvenes en Internet

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2009
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El objeto de esta colaboración es mostrar algunos rasgos a propósito de cómo los jóvenes se presentan ante los otros a través de los procesos de comunicación interpersonal con mediación tecnológica. En primer lugar se abordan las transformaciones operadas por la mediación tecnológica en los procesos de comunicación interpersonal; en segundo lugar se plantea la cuestión de la identidad y el anonimato en la red, cuáles son las implicaciones de Internet en términos de autenticidad y cómo se experimenta y se juega dicha identidad con relación a algunos escenarios de la vida cotidiana. Se trata de un estudio exploratorio cuyos resultados se han obtenido a partir de un cuestionario realizado a 360 jóvenes universitarios usuarios de Internet, en 2008. [ABSTRACT] The goal of this paper is to show some features about how the young people appear themselves before others through the processes of interpersonal communication with technological mediation. Firstly, we focus on the transformations operated by the technological mediation in the processes of interpersonal communication; secondly, emerges the question of the identity and the anonymity in the network, which are the Internet implication in terms of genuineness and how that identity is experienced and played by relation to some scenes of the everyday life. This exploratory study results from an online questionnaire completed for 360 university young men and women Internet users, in 2008. [RÉSUMÉE] Le but de cet article est de montrer quelques traits de la présentation des jeunes gens devant eux-mêmes à travers les procès de la communication interpersonnelle avec le concours de la médiation technologique. En premier lieu on aborde les transformations subies dans la médiation du procès de la communication interpersonnelle; après, la question de l’identité et de l’anonymité dans la web, et son implication autour de la nature génuine de l’ Internet, et comment s’ experiment l’ identité, comment elle se joue dans sa relation avec les scenes de la vie quotidienne. Cet étude exploratoire est le résultat d’un questionnaire on line developpé entre 360 jeunes universitaires, filles et garçons, en 2008.
Description
Unesco subjects
Keywords
Citation
BAUMAN, Z.: 2007, Vida de consumo, Madrid: Fondo de Cultura Económica. ———, 2007, Tiempos líquidos: vivir en una época de incertidumbre, Barcelona: Tusquets ———, 2008, El arte de la vida. De la vida como obra de arte, Barcelona: Paidós. BRINGUÉ, X. y SÁDABA, Ch. (Coord.): 2008, La generación interactiva en Iberoamérica. Niños y adolescentes ante las pantallas, Fundación Telefónica, Barcelona: Ariel. BUOTE, V. M., WOOD, E., & PRATT, M.: 2009, “Exploring similarities and differences between online and offline friendships: The role of attachment style”, Computers in Human Behavior, 25(2), 560-567. CAPLAN, S.: 2003, “Preference for Online Social Interaction: A Theory of Problematic Internet Use and Psychosocial Well-Being”, Communication Research, 30(6), 625-648. FOGEL, J., y NEHMAD, E.: 2009, “Internet social network communities: Risk taking, trust, and privacy concerns”, Computers in Human Behavior, 25(1), 153-160. FUNDACIÓN TELEFÓNICA: 2008, La sociedad de la información en España 2008, Barcelona: Ariel. GIBBS, J., ELLISON, N. y HEINO, R.: 2006, “Self-Presentation in Online Personals: The Role of Anticipated Future Interaction, Self-Disclosure, and Perceived Success in Internet Dating”, Communication Research, 33(2), 152-177. GOFFMAN, E.: 2001, La presentación de la persona en la vida cotidiana, Buenos Aires: Amorrortu. HUERTAS, A. y FRANÇA, M. E.: 2001, “El espectador adolescente. Una aproximación a cómo contribuye la televisión en la construcción del yo”, ZER, 11, noviembre 2001. KIM, J.: 2009, “I want to be different from others in cyberspace. The role of visual similarity in virtual group identity”, Computers in Human Behavior, 25(1), 88-95. KNORR CETINA, K.: 1997, “Sociality with Objects. Social relations in postsocial knowledge societies”, Theory, Culture and Society, 14 (4), pp. 1–30. LIPOVETSKY, G.: 2008, La sociedad de la decepción, Barcelona: Anagrama. LIEBES, T.: 1999, “Serai-je belle, serai-je riche? Images culturelles de la réussite chez les adolescents”, Réseaux, 28, 191-215. PISANI, F. y PIOTET, D.: 2008, La alquimia de las multitudes: cómo la web está cambiando el mundo, Barcelona: Paidós. RHEINGOLD, H.: 1996, La comunidad virtual: una sociedad sin fronteras, Barcelona: Gedisa. ROSS, C., ORR, E. S., SISIC, M., ARSENEAULT, J. M., SIMMERING, M. G., & ORR, R. R.: 2009, “Personality and motivations associated with Facebook use”, Computers in Human Behavior, 25(2), 578-586. THOMPSON, J.: 1998, Los Media y la Modernidad, Barcelona: Paidós. WALTHER, J. B.: 2007, “Selective self-presentation in computer-mediated communication: Hyperpersonal dimensions of technology, language, and cognition”, Computers in Human Behavior, 23(5), 2538-2557.
Collections