Publication:
Et vocavit nomen eius Mariam. Aproximación iconográfica al Nacimiento de María en la pintura gótica española

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2013-09-11
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Grupo de Investigación CAPIRE, Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Al margen del entrañable sesgo anecdótico que, a primera vista, parece caracterizarlo, el tema iconográfico del Nacimiento de la Virgen María, de gran popularidad en el arte cristiano bizantino y europeo durante la Edad Media, puede y debe ser interpretado conforme a una dimensión de mayor profundidad doctrinal. Fundándose en una serie de citas de prestigiosos Padres de la Iglesia y teólogos medievales, el presente artículo intenta poner en luz cuatro importantes significados dogmáticos subyacentes en dicho motivo iconográfico: el nacimiento de María significa, al propio tiempo, el alumbramiento de una criatura perfecta e inmaculada, el preanuncio de su virginal maternidad divina, la proclamación profética de la redención de la Humanidad y la sugerencia metáforica de la “fuente sellada” de la que brota el “agua de la vida”. Esa triple lectura hermenéutica la hemos aplicado aquí a un conjunto de pinturas góticas españolas que ilustran a la perfección este asunto. [ABSTRACT] Aside from the endearing anecdotal bias that, at first glance, seems to characterize it, the iconographic theme of the Nativity of the Virgin Mary, very popular in Christian Byzantine and European art in Middle Ages, can and should be interpreted according to a higher dimension of doctrinal depth. Relying on a number of passages of prestigious Church Fathers and medieval theologians, this paper seeks to highlight four important dogmatic meanings underlying this iconographic motif: the birth of Mary means, at the same time, the ushering in a perfect and immaculate creature, the pre-announcement of her virgin divine motherhood, the prophetic proclamation of the redemption of mankind, and the and metaphoric suggestion of “sealed up fountain” from which springs the “water of life”. We have applied here this triple hermeneutic reading to a set of Spanish Gothic paintings that illustrate perfectly this theme.
Description
Keywords
Citation
Fuentes: ÁLVAREZ CAMPOS, Sergio (ed.), Corpus Marianum Patristicum (Continens omnia alicuius momenti de Beata Maria Virgine documenta quae repe trasriri potuerunt in scriptoribus septem primorum saeculorum. Collegit ex novissimis editionibus et digessit Sergius Alvarez Campos), Burgos, Ediciones Aldecoa, 1970-1981, 7 vols. ANSELMO DE CANTERBURY, SANTO, Oratio XLIX, Ad eamdem Dei Matrem. PL 158, 946-948. BUENAVENTURA, SANTO, De Annuntiatione B. Virginis Mariae Sermo III, en Obras de Buenaventura. Edición bilingüe, Madrid, La Editorial Católica, Col. BAC, 1947, Tomo IV, p. 762. EFREN DE SIRIA, SANTO, Carmina Sogita 1, 37. En ALVAREZ CAMPOS 1970, vol. II, p. 517. ESCRITOR ANÓNIMO GRIEGO O GREGORIO TAUMATURGO, Homilia II in Annuntiationem. PG 10, 1156-1169. En ALVAREZ CAMPOS 1979, vol. IV/2, p. 283. Evangelium Pseudo Matthei. Texto bilingüe latín/español, publicado en SANTOS OTERO 2006, pp. 173-236. HIMNÓGRAFO ANÓNIMO (c. siglo VI), Hymnus 8. En ALVAREZ CAMPOS 1981, vol. V, p. 165. JUAN DAMASCENO, SANTO, Homilia I in Nativitatem B.V. Mariae. PG 96, 662-679. JUAN DAMASCENO, SANTO, Homilia II in Nativitatem B.V. Mariae. PG 96, 680-691. JUAN DE EUBEA, SANTO, Sermo in Conceptionem Sanctae Deiparae, XXI. PG 96, 1451-1499. JUSTO DE URGELL, In Cantica Canticorum 91. PL 67, 978 D. En ALVAREZ CAMPOS 1981, vol. VI, p. 350. Liber de Nativitate Mariae. Texto bilingüe latín/español, publicado en SANTOS OTERO 2006, pp. 238-252. MIGNE, Jacques-Paul (ed.), Patrologiae Cursus Completus, Series Latina, Paris, Garnier, 1844-1864, 221 vols. (Citado con la abreviatura PL) MIGNE, Jacques-Paul (ed.), Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca, Paris, Garnier, 1857-1867, 166 vols. (Citado con la abreviatura PG) PEDRO DAMIAN, SANTO, Sermo XLIV. I. In Nativitate Beatissimae Virginis Mariae (VIII Sept.). PL 144, 736-740. PEDRO DAMIAN, SANTO, Sermo XLV. II. In Nativitate Beatissimae Virginis Mariae (VIII Sept.). PL 144, 740-748. PEDRO DAMIAN, SANTO, Sermo XLVI. III. In Nativitate Beatissimae Virginis Mariae (VIII Sept.). PL 144, 748-761. Protoevangelio de Santiago. Texto bilingüe griego/español, publicado en SANTOS OTERO 2006, pp. 130-170. ROMAN EL MELODA, SANTO, (ROMANUS CANTOR), Hymnus 35. En ALVAREZ CAMPOS 1979, vol. IV/2, p. 116. SANTOS OTERO, Aurelio de, Los Evangelios Apócrifos (Colección de textos griegos y latinos, versión crítica, estudios introductorios y comentarios por Aurelio de SANTOS OTERO), Madrid, La Editorial Católica, Col. Biblioteca de Autores Cristianos, 13ª impresión, 2006, 781 p. Vita Virginis. Fragmentum I-IV. En ALVAREZ CAMPOS 1981, vol. V, pp. 231-243. VORÁGINE, Santiago de la, La Leyenda Dorada (traducción del latín por Fray José Manuel Macías), Madrid, Alianza Editorial, Col. Alianza Forma, 29-30, 2 vols. Bibliografía: BASILE, Giuseppe (ed.), Giotto. La Cappella degli Scrovegni, Milano, Electa, 1992, 388 p. BORSOOK, Eve, The mural painters of Tuscany. From Cimabue to Andrea del Sarto, Oxford, Clarendon Press, 1980, LVII,157 p. + il., s.p. COCHE DE LA FERTÉ, Étienne, L’art de Byzance, Paris, Mazenod, 1981, xv,360 p. + 84 p. pl. FREMANTLE, Richard, Florentine Gothic Painters. From Giotto to Masaccio. A guide to painting in and near Florence 1300 to 1450, London, Martin Secker and Warburg, 1975, 665 p. + 40 pl. GUDIOL RICART, José, Pintura gótica, vol. 9 de Ars Hispaniae. Historia Universal del Arte Hispánico, Madrid, Plus Ultra, 1955, 420 p. GUDIOL, Josep y ALCOLEA I BLANCH, Santiago, Pintura gótica catalana, Barcelona, Ediciones Polígrafa, 1986, 494 p. HILLS, Paul, The light of early Italian painting, New Haven and London, Yale University Press, 1987, 160 p. LACARRA DUCAY, María del Carmen, La pintura gótica en la Corona de Aragón (exposición), Museo e Instituto de Humanidades “Camón Aznar”, Zaragoza, 21 octubre-10 diciembre 1980, 149 p. LACARRA DUCAY, María del Carmen, “Blasco de Grañén y la pintura del gótico internacional en Aragón”, en María del Carmen LACARRA DUCAY (Coord.), La pintura gótica durante el siglo XV en tierras de Aragón y en otros territorios peninsulares, Zaragoza, Institución Fernando el Católico (CSIC), Col. Actas Arte, 2007, pp. 7-72. LACARRA DUCAY, María del Carmen, (Coord.), La pintura gótica durante el siglo XV en tierras de Aragón y en otros territorios peninsulares, Zaragoza, Institución Fernando el Católico (CSIC), Col. Actas Arte, 2007, 373 pp. LAFONTAINE-DOSOGNE, Jacqueline, Iconographie de l'enfance de la Vierge dans l'Empire Byzantin et en Occident, Bruxelles, Académie Royale de Belgique, 1964-1965, 2 vols. LIMENTANI, Caterina y PIETROGIOVANNA, Mari, Retables. L’âge gothique et la Renaissance, Paris, Citadelles & Mazenod, 2001, 418 p. MAGINNIS, Hayden B.J., The world of the early Sienese painter (With a translation of the Sienese Breve dell’Arte dei Pittori, by Gabriele ERASMI), Pennsylvania, Pennsylvania State University Press, 2001, xxi,310 p. + ill., s.p. MAGINNIS, Hayden B.J., Painting in the age of Giotto. A historical revaluation, Pennsylvania, Pennsylvania State University Press, 1997, 217 p. + ill., s.p. MUELLER VON DER HAEGEN, Anne, Giotto di Bondone, hacia 1267-1337, Colonia, Könemann, 2000, 140 p. OFFNER, Richard, Studies in Florentine painting. The fourteenth century, New York, Junius Press, 1972 [1927], v,149 p. + il., s.p. OUSTERHOUT, Robert, The Art of the Kariye Camii, Istambul, Scala Publ. in association with Archaeology and Art Publications, 2002, 128 p. PANERA CUEVAS, Francisco Javier, El retablo de la Catedral Vieja de Salamanca, Salamanca, Caja Duero, 2000, 397 pp. POESCHKE, Joachim, Fresques italiennes du temps de Giotto, 1280-1400, Paris, Citadelles & Mazenod, 2003, 455 p. POST, Chandler Rathfon, A History of Spanish Painting, Milwood, Kraus Reprint, 1976, vol. VII. ROETTGEN, Steffi, Fresques italiennes de la Renaissance, 1400-1470, Paris, Citadelles & Mazenod, 1996, 472 p. SALVADOR GONZÁLEZ, José María, “Lo sobrenatural y lo cotidiano en la iconografía medieval de la Natividad de María: Breve aproximación a una leyenda popular”, Espéculo. Revista de Estudios Literarios, XIV (43), Madrid, noviembre 2009-febrero 2010, Universidad Complutense de Madrid. SALVADOR GONZÁLEZ, José María, Ancilla et Regina. Aproximaciones a la iconografía mariana en la Edad Media, Saarbrücken, Editorial Académica Española, 2012, pp. 9-40. SMART, Alastair, The Dawn of Italian Painting 1250-1400, Oxford, Phaidon, 1978, 152 p. + ill. s.p. TALBOT RICE, David, Byzantine art, Harmondsworth, Penguin Books, 1968 [1935], 580 p. UNDERWOOD, Paul A. (ed.), The Kariye Djami. Vol. 4. Studies in the art of the Kariye Djami and its intellectual background, New York, Bollingen Series LXX / Princeton University Press, 1975, 369 p. + pl. s.p. VELMANS, Tania, La peinture murale byzantine à la fin du Moyen Âge, Paris, Klincksieck, 1977, 2 vols. VELMANS, Tania, “Mosaicos y frescos”, en VELMANS, Tania, Vojislav KORAC y Mariva SUPUT, Bizancio. El esplendor del arte monumental, Barcelona, Lunwerg, 1999, 527 p. VV.AA. La pintura gótica hispanoflamenca: Bartolomé Bermejo y su época (exposición), Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 26 de febrero-11 de mayo de 2003; Museo de Bellas Artes de Bilbao, 9 de junio-31 de agosto de 2003, 587 pp. WEIGELT, Curt H., Sienese painting of the Trecento, New York, Hacker Art Books, 1974, 108 p.+ 120 lám.
Collections