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Benedicta in mulieribus. La Virgen María como paradigma de la mujer en la tradición patrística y su posible reflejo en la pintura gótica española Benedicta in mulieribus. The Virgin Mary as a paradigm of women in the patristic tradition and its possible reflection in Spanish Gothic painting

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Salvador González, José María (2013) Benedicta in mulieribus. La Virgen María como paradigma de la mujer en la tradición patrística y su posible reflejo en la pintura gótica española Benedicta in mulieribus. The Virgin Mary as a paradigm of women in the patristic tradition and its possible reflection in Spanish Gothic painting. Mirabilia. Electronic Journal of Antiquity & Middle Ages, 17 (2). pp. 11-51. ISSN 1676-5818

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Official URL: http://www.revistamirabilia.com/sites/default/files/pdfs/2013_02_01.pdf




Abstract

Desde los primeros siglos de la era cristiana la Virgen María se convirtió ante los creyentes en un modelo excelso e inimitable de virtudes humanas, morales y espirituales. Tal hecho ha sido presentado con frecuencia por los investigadores de la iconografía mariana como un axioma evidente, que no necesita ser explicado ni justificado documentalmente. A contracorriente de esa acrítica postura, el presente artículo pretende explicitar, mediante
numerosas citas patrísticas y teológicas, tres aspectos o atributos fundamentales, en los que, entre muchos otros, se concreta el carácter paradigmático de María: su supereminencia frente a las demás mujeres, su
supereminencia frente a las demás creaturas, incluyendo ángeles y santos, y su intercesión ante Dios en pro de la Humanidad. Complementamos nuestro estudio mediante un análisis comparativo, mediante el cual intentamos
relacionar esas fuentes patrísticas y teológicas con algunas pinturas góticas españolas en las que podrían verse reflejados de algún modo esos tres referidos aspectos de la doctrina mariológica analizada.

[ABSTRACT] From the first centuries of the Christian era the Virgin Mary became in respect of the believers a sublime and inimitable model of human, moral and spiritual virtues. This fact has been staged by researchers on Marian iconography as a self-evident axiom, which need not be explained or justified documentarily. Going against this uncritical stance, this paper aims to explain, through a lot of theological and patristic citations, three fundamental aspects or attributes, in which, among many others, the paradigmatic character of Mary becomes real: her supereminence in comparison with the other women, her
supereminence in comparison with the other creatures, including angels and saints, and her intercession before God on behalf of human beings. We complement our study by a comparative analysis through which we attempt to relate these patristic and theological sources with some Spanish Gothic paintings in which the three mentioned aspects of the analyzed Marian doctrine could be reflected in some way.


Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Iconografía, Mariología, Patrística, Teología, Paradigma, Mujer, Pintura gótica española, Iconography, Mariology, Patristics, Theology, Paradigm, Women, Spanish Gothic painting
Subjects:Humanities > Art history > Gothic art
Humanities > Fine Arts > Iconography
Humanities > History > History of religions
Humanities > Religion > Theology
Humanities > Fine Arts > Painting
Humanities > Art history > Medieval art
Humanities > Religion > Christianity
ID Code:23266
Deposited On:21 Oct 2013 09:37
Last Modified:15 Sep 2015 08:04

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