Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Periodista multimedia interactivo: eje de los grupos de comunicación españoles

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Rico Jerez, Marta (2012) Periodista multimedia interactivo: eje de los grupos de comunicación españoles. cuadernos.info, 31 . ISSN 0717-8697

[img] PDF
1MB

Official URL: http://cuadernos.uc.cl/uc/index.php/CDI/article/view/457/pdf



Abstract

Este texto muestra cómo la integración de las redacciones tradicionales ha revolucionado la gestión de personal en los grupos de comunicación al surgir una nueva figura profesional, el periodista multimedia interactivo, que se ha convertido en pieza clave de los departamentos de recursos humanos. Se han redefinido los puestos de trabajo, se han determinado los perfiles necesarios, se ha modificado la selección de personal y la formación, y se han establecido nuevas formas contractuales. Todo ello porque las redacciones multimedia precisan de un periodista multiplataforma, multifuncional, interactivo y con una preparación específica para desarrollar una labor muy concreta. Esto, unido a una reducción de costos, ha promovido nuevas relaciones entre los profesionales y su empresa o grupo de comunicación. Por tanto, para tal fin, en este estudio se han analizado textos y se han empleado la observación y el método Delphi.
[ABSTRACT] This text shows how integration of traditional newsrooms has revolutionized personnel management in media groups because of the appearance of a new professional figure, the multimedia and interactive journalist, who has become a key part of human resources departments. Jobs have been redefined, the necessary profiles have been determined, the selection of personnel and training has been
modified, and new contractual forms have been established. All this has happened because multimedia newsrooms need a multi-platform, multifunctional and interactive journalist, with specific training, to develop a very concrete work. This, associated with a reduction in costs, has promoted new relationships between professionals and their company
or communication group. Therefore, for this purpose, in this study we have analyzed texts and used both the observation and Delphi method.


Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Periodista multimedia interactivo, Relaciones contractuales, Recursos humanos, Formación, Selección de personal, Multimedia and interactive journalist, Contract of employment, Human resources, Training, Recruitment
Subjects:Social sciences > Information science > Television
Social sciences > Information science > Audio-visual communication
Social sciences > Information science > Information services
Social sciences > Information science > Journalism
Social sciences > Information science > Press
Social sciences > Economics > Business enterprises
Social sciences > Economics > Labor
Social sciences > Information science > Radio
Social sciences > Economics > Industrial management
ID Code:24315
Deposited On:28 Jan 2014 08:47
Last Modified:14 Jan 2019 11:31

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page