Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Los documentos publicitarios en archivos fílmicos: importancia, escenario actual y dificultad de análisis

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Zabala Vázquez, Jon and Sánchez Galán, María Begoña (2014) Los documentos publicitarios en archivos fílmicos: importancia, escenario actual y dificultad de análisis. El profesional de la información, 23 (1). pp. 36-43. ISSN 1386-6710

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution.

3MB

Official URL: http://www.elprofesionaldelainformacion.com




Abstract

La publicidad ha sido escuela de grandes cineastas, por eso no sorprende que entre los documentos que ellos donan a las filmotecas figuren algunos de contenido publicitario. Sin embargo, estos no siempre están correctamente identificados y, por ende, su disponibilidad y uso es bastante limitado. En este artículo se describe la cantidad y variedad de esta clase de documentos que se conservan en las filmotecas nacionales; se destaca su importancia como fuentes de información primaria para entender la historia de la publicidad en particular y la del cine en general; y se explican algunas de las dificultades y retos que presenta su análisis documental. Desafíos que estriban no sólo en la cantidad de trabajo por hacer, sino en: 1) la falta de una metodología pertinente que destaque las características propias de los documentos publicitarios y se adecue, al mismo tiempo, a las necesidades de las diferentes filmotecas que los conservan y 2) la carencia de recursos y personal cualificado.
[ABSTRACT] Many important filmmakers have perfected their cinematographic technique by filming advertisements. For this reason, it is not surprising that advertising materials are often included when filmmakers donate their work to a film archive. However, these materials are not always properly catalogued and their dissemination and use is quite limited. This paper describes the quantity and variety of advertising documents preserved in the Spanish film archives, emphasizes their importance as primary information sources for understanding the history of advertising in particular and of cinematography in general, and explains some of the difficulties and challenges of analysing them as documents. The challenge of documentary control of these materials lies not only in the amount of work, but 1) the lack of a methodology that encompasses all documentary procedures and 2) the lack of qualified personnel.


Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Cine, Publicidad, Filmlets, Spots, Documentación audiovisual, Archivos fílmicos, Filmotecas, Soportes, Patrimonio audiovisual, Clasificación, Catalogación, Análisis fílmico, Preservación, Conservación, Restauración, Cinema, Filmlets, Spots, Advertising, Advertising history, Audio-visual documentation, Film archives, Materials, Inventory, Heritage, Classification, Cataloguing, Analysis, Preservation, Documentary procedures
Subjects:Humanities > Art history > Motion pictures
Social sciences > Library science and documentation > Information services
Social sciences > Information science > News agencies
Social sciences > Library science and documentation > Abstracting and indexing
Social sciences > Library science and documentation > Collection management
Social sciences > Library science and documentation > Conservation and restoration
Humanities > Philology > Motion pictures and literature
Social sciences > Information science > Motion pictures
Social sciences > Information science > Advertising
Humanities > Art history > 19th and 20th century art
Social sciences > Information science > Motion pictures
Social sciences > Library science and documentation > Archives
Social sciences > Information science > Information storage and retrieval systems
Social sciences > Library science and documentation > Documentation
Humanities > History > Archives
ID Code:24428
Deposited On:10 Mar 2014 15:30
Last Modified:08 Jul 2015 10:12

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page