Publication:
De la representación cultural de la otredad a la materialización de la diferencia: Arqueología contemporánea de la domesticidad entre los vaqueiros d'alzada y los maragatos (España)

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2014-12
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Tarapacá
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Este estudio analiza procesos contemporáneos de cambio cultural en dos áreas rurales del Noroeste de España. Ambas estuvieron habitadas por grupos sociales con una marcada identidad cultural que ha dejado su impronta en la cultura material: los vaqueiros d’alzada y los maragatos. Mediante una metodología arqueológica, se analizan las casas de tres pueblos en cada caso de estudio, desvelando cómo la materialidad juega un papel fundamental en los procesos de cambio cultural. En líneas generales, se produce un tránsito entre las lógicas preindustriales de la domesticidad campesina y la concepción de la casa como un instrumento representacional que sirve para exhibir capital simbólico y social a personas de ámbitos urbanos con mentalidades individualizadas. El estudio muestra cómo la combinación de metodologías arqueológicas y etnográficas puede politizar contextos de cambio cultural contemporáneos aparentemente neutros.
This paper explores contemporary processes of cultural change in two rural areas of northwest Spain. These areas were inhabited by social groups with strong cultural identities that have made its mark in the material culture: the Vaqueiros d’Alzada and the Maragatos. The houses of three villages in each case study are analyzed through an archaeological methodology, revealing the key role materiality plays in processes of cultural change. Overall, there is a transition between preindustrial forms of peasant domesticity towards a conception of the house as a representational device used to display social and symbolic capital by highly individualized people from urban areas. The study shows how a combination of archaeological and ethnographic methodologies can politicize contemporary contexts of cultural change that are apparently neutral.
Description
Keywords
Citation
Acevedo y Huelves, B. 1893. Los vaqueiros de alzada en Asturias. Imprenta del Hospicio Provincial, Oviedo. Alonso González, P. 2009. Etnoarqueología y gestión del patrimonio cultural: Maragatería y Val de San Lorenzo. Universidad de León, León. Alonso González, P. 2012. Flanqueando el procesualismo y post-procesualismo: Arqueología, teoría de la complejidad y la filosofía de Gilles Deleuze. Complutum 23(2):13-32. Alonso González, P. 2013. The Heritage Machine: a Heritage Ethnography in Maragatería (Spain). Tesis Doctoral, Departamento de Historia, Universidad de León. Aragón y Escacena, F. 1902. Breve estudio antropológico acerca del pueblo maragato. Fortanet, Madrid. Atienza, J.G. 1985. Guía de los pueblos malditos españoles. Arín, Barcelona. Benito del Pozo, P. y Alonso González, P. 2012. Industrial Heritage and Place Identity in Spain: From Monuments to Landscapes. Geographical Review 102(4):446-464. Binford, L.R. 1978. Nunamiut Ethnoarchaeology. Academic Press, New York. Briones, C. 2005. Formaciones de alteridad: contextos globales, procesos nacionales y provinciales”. En Cartografías argentinas: políticas indígenas y formaciones provinciales de alteridad editado por C. Briones, pp. 9-40. Antropofagia, Buenos Aires. Callahan, W.J., Business, K.L.o. y Economics 1972. Honor, commerce and industry in eighteenth-century Spain. Baker Library, Harvard Graduate School of Business Administration. Caro Baroja, J. 2003. Los pueblos de España, 2. Alianza, Madrid. Castañeda, Q. 2008. The "Ethnographic Turn" in Archaeology. Research Positioning and Reflexivity in Ethnographic Archaeologies”. En Ethnographic Archaeologies. Reflections on Stakeholders and Archaeological Practices, editado por Q. Castañeda y C.N. Matthews, pp. 25-61. AltaMira Press, Plymouth. Cátedra Tomás, M. 1989. La vida y el mundo de los vaqueiros de alzada. CIS, Madrid. Comaroff, J.L. y Comaroff, J. 2009. Ethnicity, Inc. The University of Chicago Press, Chicago. Deleuze, G. 1993. The fold: Leibniz and the Baroque. University of Minnesota Press, Minneapolis. Egocheaga Rodríguez, J.E. y García González, R. 2003. Análisis dermatoglífico de la población vaqueira ”. En Antropología y biodiversidad, Vol. II, editado por A. Malgosa, R.M. Nogués y M.P. Aluja, pp. 527-533. Ediciones Bellaterra, Barcelona. Freeman, S.T. 2011. Recursos y temática para el trabajo de campo en España, 1962-1990”. En Lugares, tiempos, memorias: la antropología ibérica en el siglo XXI, editado por L. Díaz Viana, O. Fernández Álvarez y P. Tomé Martín, pp. 51-64. Universidad de León, León. García Canclini, N. 1990. Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo, Mexico. García Martínez, A. 1988. Los vaqueiros de alzada de Asturias. Un estudio histórico-antropológico. Principado de Asturias, Oviedo. González Álvarez, D. 2011. Casas nuevas para nuevos tiempos. Cambio cultural y materialidad en las brañas-pueblo de Somiedu (Asturias)”. En Actas de las II Jornadas de Jóvenes en Investigación Arqueológica (JIA 2009), tomo II, editado por OrJIA, pp. 775-782. Libros Pórtico, Zaragoza. González Ruibal, A. 2003a. Etnoarqueología de la emigración. El fin del mundo preindustrial en Terra de Montes (Galicia). Diputación de Pontevedra, Pontevedra. González Ruibal, A. 2003b. La experiencia del otro. Una introducción a la Etnoarqueología. Akal Arqueología, Madrid. González Ruibal, A. 2005. The need for a decaying past: an archaeology of oblivion in contemporary Galicia (NW Spain). Home Cultures 2(2):129-152. González Ruibal, A. 2008a. De la Etnoarqueología a la Arqueología del presente”. En Mundos Tribales. Una visión etnoarqueológica, editado por J. Salazar, I. Domingo, J.M. Azkárraga y H. Bonet, pp. 16-27. Museu de Prehistòria de València, Valencia. González Ruibal, A. 2008b. Time to destroy. An archaeology of supermodernity. Current Anthropology 49(2):247-279. Grossberg, L. 1996. Identity and cultural studies: is that all there is?”. En Questions of cultural identity, editado por P. Du Gay y S. Hall, pp. 87-107. SAGE, London. Guattari, F. 1995. Chaosmosis: an ethico-aesthetic paradigm. Indiana University Press, Bloomington. Haber, A. 2011. La casa, las cosas y los dioses. Arquitectura doméstica, paisaje campesino y teoría local. Editorial Brujas, Córdoba. Hamilakis, Y. 2011. Archaeological Ethnography: A Multitemporal Meeting Ground for Archaeology and Anthropology. Annual Review of Anthropology 40:399-414. Hernando Gonzalo, A. 2006. Arqueología y Globalización: el problema de la definición del" otro" en la Postmodernidad. Complutum 17:221-234. Hernando Gonzalo, A. 2012. La fantasía de la individualidad. Sobre la construcción sociohistórica del sujeto moderno. Katz, Buenos Aires. Hernando Gonzalo, A. y González Ruibal, A. 2011. Fractalidad, Materialidad y Cultura: Un Estudio Etnoarqueológico de los Awá-Guajá de Maranhão (Brasil). Revista Chilena de Antropología 24(2):9-61. Herzfeld, M. 1992. Metapatterns: Archaeology and the uses of evidential scarcity”. En Representations in Archaeology, editado por J. Claude Gardin y C. Spalding Peebles, pp. 66-86. Indiana University Press, Bloomington. Herzfeld, M. 2010. Engagement, gentrification, and the neoliberal hijacking of history. Current Anthropology 51(S2):S259-S267. Hors, P. 1951. Seroantropología de leoneses y maragatos. Hematología y Hemoterapia 1:99-100. Ingold, T. 2000. The Perception of the Environment. Essays on livelihood, dwelling and skill. Routledge, London. Jovellanos, G.M. 1981 [1782]. Cartas del Viaje de Asturias. Ayalga, Asturias. Lardizábal y Uribe, M. 1786. Apología por los Agotes de Navarra y los Chuetas de Mallorca, con una breve digresión a los Vaqueiros de Asturias. Imprenta de la viuda Ibarra, Madrid. Larruga, J.M., Díez, F., Pinto, F.M., Flores, C. y González, A.M. 2001. Mitochondrial DNA characterisation of European isolates: the Maragatos from Spain. European journal of human genetics: EJHG 9(9):708-716. Latour, B. 2005. Reassembling the social: an introduction to actor-network-theory. Oxford University Press, Oxford. Lordon, F. 2006. L'intérêt souverain: essai d'anthropologie économique spinoziste. Découverte, Paris. Melis Maynar, A. 1987. Los maragatos entre la tradición y el mito”. En Invitación a la Antropología Cultural Leonesa, editado por J. González Arpide, pp. 82-113. Universidad de León, León. Meskell, L. 2012. The nature of heritage: the new South Africa. Wiley-Blackwell, Malden. Miller, D. 1998. Material cultures: Why some things matter. Routledge, Chicago. Miner Otamendi, J.M. y Martínez, F. 1978. Los pueblos malditos:agotes, pasiegos, vaqueiros de alzada, maragatos, chuetas. Espasa-Calpe, Madrid. Ortiz García, C. 1999. The Uses of Folklore by the Franco Regime. Journal of American Folklore 112(446):479-496. Rose, M. 2011. Secular materialism: a critique of earthly theory. Journal of Material Culture 16(2):107-129. Rubio Pérez, L.M. 2003. Los Maragatos. Origen, mitos y realidades. Monte Casino, Zamora. Rullani, E. 2006. Economia della conoscenza: creatività e valore nel capitalismo delle reti. Carocci, Roma. Sarmiento, F.M. 1787. Discurso crítico sobre el origen de los maragatos ”. En Semanario erudito, editado por B. Román, pp. 175-214. Madrid. Shaviro, S. 2009. Without criteria: Kant, Whitehead, Deleuze, and aesthetics. MIT Press, Cambridge. Smith, L.T. 2008. Decolonizing methodologies: research and indigenous peoples. Zed Books, London. Sørensen, M.L. 2009. Between the lines and in the margins: interviewing people about attitudes to heritage and identity”. En Heritage Studies: Methods and Approaches, editado por M.L. Sørensen y J. Carman, pp. 164-177. Routledge, New York. Tilley, C.Y. 1991. Material culture and text: the art of ambiguity. Routledge, London. Viejo-Rose, D. 2011. Reconstructing Spain: Cultural Heritage and Memory After Civil War. Sussex Academic Press. Zaera-Polo, A. 2008. The Politics of the Envelope. A Political Critique of Materialism. Volume 17:76-105. Zarankin, A. 1999. Casa Tomada, sistema, poder y vivienda doméstica”. En Sed Non Satiata; Teoría Social en la Arqueología Latinoamericana Contemporánea, pp. 239-272. Del Tridente, Buenos Aires.
Collections