Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Blogs: actitudes hacia la sostenibilidad a través de su estudio semántico
Blogs: attitudes towards sustainability through its semantic study

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



García Guardia, Mª Luisa and Tejerina Arreal, María and Núñez Gómez, Patricia (2014) Blogs: actitudes hacia la sostenibilidad a través de su estudio semántico. Icono14, 10 (10). pp. 1-25. ISSN 1697-8293

[img]
Preview
PDF
428kB

Official URL: http://www.icono14.es/actas/index.php?conference=2csd&schedConf=3csd&page=paper&op=view&path%5B%5D=839



Abstract

El objetivo de esta investigación es conocer a través de los Blogs lo que las personas entienden por sostenibilidad y cuáles son los mensajes y/o acciones que subyacen al concepto. La metodología se basa en la idea de palimpsesto al considerar el conocimiento como un constructo compuesto de capas de significados y significantes que van acumulando y superponiendo contenidos semánticos interrelacionados. Este estudio se lleva a cabo en dos fases, en la primera se realiza un análisis semántico cualitativo a una muestra de personas, y la segunda fase se efectúa con los principales blogs sobre sostenibilidad en España, basado en el análisis semántico previo. Los resultados confirman la ambigüedad del término sostenibilidad en el discurso social a través de los Blogs. También destacan conceptos tales como la flexibilidad y variedad en torno a la sostenibilidad desde el área de la Comunicación y Responsabilidad Social Corporativa.

Resumen (otros idiomas)

The aim of this research is to provide knowledge through the Blogs about what people understand by sustainability, as well as, what are the messages and actions underlying the concept. Methodology is based on Palimpsest’s idea of considering knowledge as a construct made up of layers of meanings and significant that they are accumulating and overlapping interrelated semantic content. The study is carried out in two phases. The first is a qualitative semantic analysis to a sample of people and the second phase is carried out through the major blogs on sustainability in Spain, based on the prior semantic analysis. Results confirm the ambiguity of the term sustainability in the social discourse through Blogs. They also highlight the flexibility and choice about sustainability in this medium. Aspects of communication and corporate social responsibility are discussed in this regard.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Responsabilidad Social Corporativa (RSC), Sostenibilidad, Blogs, Contenidos Semánticos, Actitudes
Palabras clave (otros idiomas):Corporate Social responsibility (CSR), Sustainability, Blogs, Semantic contents, Attitudes
Subjects:Social sciences > Information science > Mass media audiences
Social sciences > Information science > Advertising
Social sciences > Information science > Internet
ID Code:28150
Deposited On:02 Feb 2015 15:30
Last Modified:02 Feb 2015 15:30

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page