Publication:
Recuperar el método socrático en la enseñanza secundaria contemporánea española.

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2014-06
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En este documento nos proponemos, en primer lugar, explicar en qué consiste el método socrático, así como la actitud de este maestro. En segundo lugar, y puesto que nuestro objeto es recuperar este método en las aulas de Secundaria y Bachillerato, nos veremos obligados a hacer una distinción entre el método socrático clásico y el método socrático moderno. Será sólo a partir de este último, a saber, el método socrático moderno, la única manera de poder aplicar dicho método en la educación contemporánea debido a las limitaciones a las que el profesor se ve sometido por la legislación. Tras la explicación de ambos procedimientos, expondré, en tercer lugar, mi intento de aplicación durante mi desarrollo de prácticas en el Colegio Raimundo Lulio, para continuar exponiendo las dificultades, una propuesta de mejora para poder llevarlo a cabo de la forma más exitosa posible y los resultados obtenidos. Por último, concluiremos que este método no sólo incita a aprender filosofía sino, y lo que es más importante, nos invita a filosofar. Por eso, lo defenderemos como el mejor método para enseñar y aprender filosofía.
In this paper our proposal is firstly, to explain what the Socratic Method is, and the attitude of this wise man. Secondly, and because our object is to retrieve this method into the classrooms of secondary and high schools, we will have to make a distinction between the classical Socratic Method and the modern Socratic Method. It will be only from the latter, namely the modern Socratic Method, the only way to apply this method in contemporary education because of the constraints that the teacher is subjected by law. After the explanation of both procedures, I will describe, in third place, my attempt to apply this method during my development training in the Colegio Raimundo Lulio. I will continue exposing the difficulties, a proposal to improve to carry it out in the most successful way possible and the results. Finally, we conclude that this method not only encourages learning philosophy, but and what it is more important, invite us to philosophize. Therefore, we will defend that this method is the best way for teaching and learning philosophy.
Description
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation