Publication:
Śākyamuni descendiendo de la montaña : evolución iconográfica de un tema desarrollado en la pintura budista japonesa

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2013
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
“Śākyamuni Descendiendo De La Montaña” es uno de los temas iconográficos aportados a la pintura budista por parte del Budismo Zen. Su origen se encuentra en las pinturas provenientes de la China de la Período Sung (960-1279) llegadas a Japón en el Período Kamakura (1185-1333). Este trabajo hace un breve recorrido por la historia pictórica de este curioso tema iconográfico hasta el siglo XX, enlazando con los dos rollos verticales que pertenecen a la Colección José María Prieto en la Biblioteca de Psicología de la Universidad Complutense de Madrid. Igualmente se intenta realizar una interpretación o lectura del tema pictórico
"Śākyamuni Descending Of The Mountain" is one of the iconographic themes provided by Zen Buddhism to Mahayana Buddhist Art that may considered a contemplative composition. Its origin may be traced back to China, Song period (960-1279) that introduced new developments in landscape and portrait paintings. Both are combined in this religious work that became the archetype of a distressed man that became Buddha when he awoke to the realities of daily life. This image arrived to Japan in the Kamakura period (1185-1333) and the present study makes a brief follow up through the pictorial history until the twentieth century of this enigmatic portrayed prototype, the last section is an analysis of two hanging scrolls available in the Jose M. Prieto & UCM Collection and an interpretation on what was the intended use when it was displayed in the alcove of a room to disclose one or two prized and evocative objects
Description
Máster en Ciencias de las Religiones IUCR Trabajo fin de Máster Curso: 2012-2013
Keywords
Citation
Addis, S. (1989). The art of Zen. New York: Harry Abrams. Arnau Navarro, J. (2011). Leyenda de Buda. Madrid: Alianza Editorial D.L. Barnhart, R., Cahill, J., Wu Hung, Yang Xin, Nie Chongzheng, & Lang Shaojun. (1997). Three thousand years of Chinese painting. New Haven & London, Beijin: Yale University Press, Foreign Languages Press. Bildindex Foto Marburg. (s.f.). Rückkehr Shâkyamunis aus den Bergen. Recuperado el 14 de 5 de 2013, de bildindex der Kunst und Architektur: http://www.bildindex.de/obj05080901.html#|2 Bildindex Foto Marburg. (s.f.). Rückkehr Shâkyamunis aus den Bergen. Recuperado el 14 de 5 de 2013, de bildindex der Kunst und Architektur: http://www.bildindex.de/obj05080901.html#|home Borges, J. L. (1991). Qué es el Budismo. Barcelona: Emecé Editores. Brinker, H. (1973). Shussan Shaka in Sung and Yüan Painting. Ars Orientalis, 9, 21-40. Cohen, M. (1990). Buda. BArcelona: Editorial Lumen. Coomaraswamy, A. K. (1997). Hinduísmo y Budismo. Barcelona: Paidós. Cultural China. (2007-2010). Cultural China. Recuperado el 4 de 15 de 2013, de History -> Historical Figures: http://history.cultural-china.com/en/47History3318.html Dharmakshema. (2007). The Mahayana Mahaparinirvana Sutra (Taisho Tripitaka Vol. 12, No. 374). (T. Page, Ed., & K. Yamamoto, Trad.) http://www.nirvanasutra.org.uk/.: PDF e-book created by do1@yandex.ru, 2007. Furuta, S. (2000). Sengai: Master Zen Painter. Tokyo: Kodansha International. García Gutiérrez, F. (1998). El Zen y el arte japonés. Sevilla: Guadalquivir. García, G. F. (1967). Summa Artis: Historia General del Arte: El Arte Del Japón (Vol. XXI). Madrid: Espasa-Calpe, S.A. Hisamatsu, S. (1982). Zen and the fine arts. (G. Tokiwa, Trad.) Tokyo: Kodansha International. Kontler, C. (2002). Arte Chino. (I. Martín, Trad.) Madrid: Editorial Libsa. Lanzaco Salafranca, F. (2011). Introducción a la Cultura Japonesa Pensamiento y Religión (Segunda ed.). Valladolid: Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial Universidad de Valladolid. Levine , G., & Lippit, Y. (2007). Awakenings: Zen Figure Painting in Medieval Japan. (N. Noble Richard, & M. B. Klein, Edits.) New York: Japan Society. Mandel Sugana, G. (197?). Buda. (A. Travesí Sanz, Trad.) Madrid. Neighbour Parent, M. (2001). JAANUS. Obtenido de Japanese Architecture an Art Net Users System: http://www.aisf.or.jp/~jaanus/deta/s/suibokuga.htm Pao-Tch'eng. (2008). Vida de Buddha: relato de la aparición en la tierra del Buddha de los Sâkya. (L. traducción del chino y notas por Wieger, & E. versión en castellano por Serra, Trads.) Palma de Mallorca: José J. de Olañeta, D.L. Rawding, F. (1991). Buda. Madrid: Ediciones Akal. Robyn Buntin of Honolullu. (s.f.). Shakyamuni Coming Down the Mountain. Recuperado el 5 de 24 de 2013, de Robyn Buntin of Honolullu: http://robynbuntin.com/item/10344#.Ua9SV9JM-Sp Robyn Buntin of Honolulu. (s.f.). Robyn Buntin of Honolulu. Recuperado el 5 de 24 de 2023, de Robyn Buntin of Honolulu: http://robynbuntin.com/Tearsheet.aspx?ProductID=10344&PhotoID=37528 Roche, C. (2011). The collection. Obtenido de Experience The Permanent Collection: http://www.seattleartmuseum.org/eMuseum/code/emuseum.asp?style=single&currentrecord=6&page=collection&profile=objEngages&searchdesc=WEB.Japanese%20&newvalues=1&newprofile=objects Suzuki, D. (1971). Sengai: The Zen Master. Londres: Faber and Faber Limited. Suzuki, D. (2006). ¿Qué es el Zen? Madrid: Editorial Losada. Suzuki, D. T. (1973). Ensayos sobre Budismo Zen, Segunda Serie. (H. V. Morel, Trad.) Buenos Aires: Editorial Kier. Suzuki, D. T. (1975). Ensayos Sobre Budismo Zen, Primera Serie (segunda (1973 primera) ed.). Buenos Aires: Editorial Kier. Tokyo National Museum. (2009). Commemorating the 650th Memorial Year of the Founder, Muso Daishi: Masterpieces of Zen Culture from Myoshinji. Tokyo: The Yomiuri Shimbun. Yusa, M. (2005). Religiones de Japón. Madrid: Akal, D.L. 沖縄平和祈念堂だより - nifty. (14 de Marzo de 2013). Obtenido de Okinawa heiwa kinen-dōda yori - nifty: http://homepage2.nifty.com/kinendo/sikiti/eibunn/sikiti.htm