Publication: Technical examination of virgin surrounded by flowers, by Jan Van Kessel I
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2014-07-01
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Technical examination allied to the conservation treatment of Virgin Surrounded by Flowers provided a deep knowledge to the main questions posed by this painting: Which materials (pigments, fillers and mediums) are present at the Virgin Surrounded by Flowers? Did van Kessel follow the painting practice documented on 17th century treatises? Is this work a collaboration of artists regulated by the Antwerp Guild? If it is a collaboration of artists, which artists participated?
To answer these questions it was required several exams and analytical methods such as: ultraviolet (UV) and infrared (IR) photography, IR reflectography, radiography, optical microscopy (OM), staining tests, gas chromatography, scanning electron microscopy with energy dispersive x-ray spectrometry (SEM-EDX), Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR), to further supplement the technical evidence from the painting.
Los exámenes técnicos junto con los tratamientos de conservación aplicados a la Virgen rodeada de flores han proporcionado un profundo conocimiento de las principales cuestiones que planteaba esta pintura: ¿Qué materiales (pigmentos, cargas y aglutinantes están presentes en la obra?; ¿Siguió van Kessel las prácticas documentadas en los tratados del siglo XVII?; ¿Es un trabajo de colaboración de artistas regulado por el gremio de Amberes?; ¿Si es una colaboración, qué artistas participaron? Para contestar a estas cuestiones se realizaron diferentes exámenes y análisis como: fotografÃas de ultravioleta (UV) e infrarrojo (IR), reflectografÃa IR, radiografÃa, microscopÃa óptica (MO), tinciones, cromatografÃa de gases, microscopÃa electrónica de barrido con espectrometrÃa por dispersión de energÃa (SEM-EDX), especroscopÃa infrarroja por transformada de Fourier (FTIR).
Los exámenes técnicos junto con los tratamientos de conservación aplicados a la Virgen rodeada de flores han proporcionado un profundo conocimiento de las principales cuestiones que planteaba esta pintura: ¿Qué materiales (pigmentos, cargas y aglutinantes están presentes en la obra?; ¿Siguió van Kessel las prácticas documentadas en los tratados del siglo XVII?; ¿Es un trabajo de colaboración de artistas regulado por el gremio de Amberes?; ¿Si es una colaboración, qué artistas participaron? Para contestar a estas cuestiones se realizaron diferentes exámenes y análisis como: fotografÃas de ultravioleta (UV) e infrarrojo (IR), reflectografÃa IR, radiografÃa, microscopÃa óptica (MO), tinciones, cromatografÃa de gases, microscopÃa electrónica de barrido con espectrometrÃa por dispersión de energÃa (SEM-EDX), especroscopÃa infrarroja por transformada de Fourier (FTIR).
Description
Es un póster presentado en el 3rd International Congress on Chemistry for Cultural Heritage