Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

El consumo de medios informativos y las actitudes hacia los inmigrantes.
Media Exposure and Attitudes towards Immigrants

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Álvarez Gálvez, Javier (2014) El consumo de medios informativos y las actitudes hacia los inmigrantes. Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (145). pp. 3-24. ISSN 0210-5233

[img]
Preview
PDF
680kB

Official URL: http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_145_011389610913379.pdf



Abstract

Aunque existen evidencias de la importancia de los medios en la formación de actitudes de los españoles hacia el colectivo inmigrante, raramente se diseñan indicadores de encuesta que permitan explicar la relación entre el tratamiento mediático que recibe la inmigración y las actitudes de los nativos hacia dicho fenómeno. En este trabajo, haciendo uso de una muestra de estudiantes universitarios, se estudia la validez de diferentes tipos de indicadores, centrados en la medición de la frecuencia de consumo de medios, el recuerdo de noticias sobre inmigración y el grado de credibilidad mediática, para explicar las actitudes de racismo y xenofobia. Los resultados evidencian una clara asociación entre el uso de los medios informativos y las actitudes hacia la inmigración de los nativos, poniendo así de manifi esto la utilidad de este tipo de indicadores.

Resumen (otros idiomas)

Despite evidences of the media’s infl uence on shaping the attitudes of the Spanish population towards the immigrant community, survey indicators have seldom been designed to explain the relationship between media coverage of immigrants and the attitudes of native towards this phenomenon. Using a sample of students, we examined the validity of different types of indicators used to measure the frequency of media consumption, the recall of news regarding immigration and the degree of media credibility in order to explain racist and xenophobic attitudes. Results reveal a clear association between the news media and native group attitudes towards immigration, thus demonstrating the usefulness of these indicators.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Actitudes, Encuestas, Indicadores, Inmigración, Medios de comunicación, Metodología de la investigación, Racismo, Xenofobia
Palabras clave (otros idiomas):Attitudes, Surveys, Indicators, Immigration, Mass Media, Research, Methodology, Racism, Xenophobia
Subjects:Social sciences > Sociology > Immigrants and refugees
Social sciences > Sociology > Public Opinion
Social sciences > Information science > Communication
Social sciences > Information science > Information storage and retrieval systems
Social sciences > Information science > Communication research
ID Code:29847
Deposited On:28 Apr 2015 11:52
Last Modified:28 Apr 2015 11:52

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page