Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Trayectorias de aprendizaje de la multiplicación y la división de cuatro a siete años
Learning trajectories for multiplication and division from four to seven years

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Ramírez García, Mónica and De Castro Hernández, Carlos (2014) Trayectorias de aprendizaje de la multiplicación y la división de cuatro a siete años. Epsilon: Revista de Educación Matemática, 31 (88). p. 3.

[img]
Preview
PDF
884kB

Official URL: http://thales.cica.es/epsilon/



Abstract

Describimos una trayectoria de aprendizaje de la multiplicación y la división con niños de 4 a 7 años. Para ello, definimos las trayectorias de aprendizaje y valoramos la importancia de su consideración en los primeros años. Después, mostramos las trayectorias a través de una experiencia desarrollada en un colegio con niños de 4 a 7 años. Los niños desarrollan estrategias informales de modelización directa para resolver problemas de multiplicación y división de complejidad creciente, mostrando su evolución en el uso de representaciones, materiales manipulativos y en el proceso de simbolización.

Resumen (otros idiomas)

We describe a learning trajectory for multiplication and division with children from four to seven years. To this end, we define learning trajectories and value the importance of reflecting on them in the early years. Then we show the trajectories through an experience developed in a school with children from four to seven years. Children develop informal direct modeling strategies to solve multiplication and division problems of increasing complexity, showing their evolution in the use of representations, manipulatives and in the process of symbolization.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Educación infantil, División, Multiplicación, Resolución de problemas, Trayectorias de aprendizaje
Palabras clave (otros idiomas):Early childhood, Division, Multiplication, Problem solving, Learning trajectories
Subjects:Humanities > Education > Mathematics study and teaching
ID Code:29950
Deposited On:07 May 2015 09:42
Last Modified:30 Nov 2018 11:35

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page