Publication:
Learning and innovation: a methodological proposal from the teaching of Media Management

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2013
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de la Laguna
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
After its adaptation to the EHEA, the Department of Journalism IV of the Complutense University of Madrid began a project of methodological renovation and educational innovation –linked to an R&D project– in the teaching of Media Management, with the aim of providing future communication professionals with the skills required by the new business reality. The project was developed in different stages and was structured along the following lines of action: use of ICTs and Web 2.0 tools to develop activities that put new energy into the learning process: podcasts, interviews with executive directors and managers, entrepreneurial projects 2.0, intensive use of the Virtual Campus and blogs. In addition the teaching innovation project involved collaborative work to resolve real cases, with the implementation of the Educlick system’s software and hardware. This article presents the foundations and results of the new learning methodology model, which could be extrapolated to the teaching of other subjects of journalism.
Description
Unesco subjects
Keywords
Citation
Coll, C. (2004): “Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación: una mirada constructivista”. Sinéctica, Nº 25, pp. 1-24. De-Miguel-Díaz, M. (2006): “Metodologías para optimizar el aprendizaje. Segundo objetivo del Espacio Europeo de Educación Superior”. Revista Interuniversitaria de formación de profesorado 20(3) pp. 219-231, retrieved on 23 September, 2011, from: http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/121961689010.pdf#page=71 Domingo, J. (2008): “Aprendizaje cooperativo”. Cuadernos de Trabajo Social. Vol. 21, 2008, pp. 231-246. Esteve, F. (2009): “Bolonia y las TIC de la educación 1.0 al aprendizaje 2.0”. La cuestión universitaria. Nº 5, 2009, pp. 59-68. Hanitzsch, T. (2009): “Comparative Journalisme Studies”. In The Handbook of Journalism Studies, (several authors, edited by K. Wahl-Jorgensen and T. Hanitzsch) Nueva York: Taylor & Francis. Herranz, J.M.; Tapia, A. and Vicente, A. (2009): “La comunicación interna en la universidad. Investigar para conocer a nuestros públicos.” Revista Latina de Comunicación Social, 64, pp. 262-274. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, retrieved on 28 September, 2011, from: http://www.revistalatinacs.org/09/art/23_822_30_Valladolid/Herranz_et_al.html DOI: 10.4185/RLCS-64-2009-822-262-274 Johnson, D. W.; Johnson, R.T. and Holubec, E. (1999): El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós, 1999. López-García, Xosé (2010): "La formación de los periodistas en el siglo XXI en Brasil, España, Portugal y Puerto Rico", in Revista Latina de Comunicación Social, 65. La Laguna (Tenerife): ULL, pp. 231-243, retrieved on 7 October, 2011, from: http://www.revistalatinacs.org/10/art2/896_Santiago/18_Xose.html DOI: 10.4185/RLCS-65-2010-896-231-243. Lozano, C. and Vicente, M. (2010): "La enseñanza universitaria de las Teorías de la Comunicación en Europa y América Latina". Revista Latina de Comunicación Social, 65. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, pp. 255-265, retrieved on 3 October, 2011, from:http://www.revistalatinacs.org/10/art2/898_URJC/20_Lozano.html DOI: 10.4185/RLCS-65-2010-898-255-265 Mauri, T.; Colomina, R. and Rochera, M. J. (2006): “Análisis de casos con TIC en la formación inicial del conocimiento profesional experto del profesorado”. Revista Interuniversitaria de formación de profesorado 20(3) pp. 219-231, retrieved on 27 September, 2011, from: http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/121961689010.pdf#page=71 ---- and Coll, C. and Onrubia, J. (2007):”La evaluación de la calidad de los procesos de innovación docente universitaria. Una perspectiva constructivista”. Red U. Revista de Docencia Universitaria, n° 1, p. 3, retrieved on 22 October, 2011, from: http://www.redu.um.es/Red_U/1/ Morales, P. and Landa, V. (2004): “Aprendizaje basado en problemas”. Theoria, Vol.13, pp. 145-157, retrieved on 3 October, 2011, from: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/299/29901314.pdf Onrubia, J. (2005): “Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento”. RED. Revista de Educación a Distancia, 2nd monographic edition. February, 2005, retrieved on 9 October, 2011, from: http://www.um.es/ead/red/M2/ Peinado, F. and Fernández-Sande, M. (2010): “How and why we comunicate the European Higher Education Area”, in Preparing for the future: Studies in Communication Sciences in the EHEA (coordinated by J. Sierra Sanchez), Madrid: Fragua. ---- and Fernández, M.; Ortiz, MA. and Rodríguez, D. (2011): “Hacia un aprendizaje activo de la Empresa Informativa en el EEES. Aplicación del podcasting y otras herramientas de comunicación 2.0”. Razón y Palabra 75, México: Monterrey Institute ofTechnology and HigherEducation, available at: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N75/varia_75/varia3parte/38_Peinado_V75.pdf Pestano, J. M.; Rodríguez-Wangüemert, C. and Delponti, P. (2011): “Transformaciones en los modelos de formación de periodistas en España. El reto europeo”. Estudios sobre el mensaje periodístico. Vol. 17, n° 2, pp. 401-415. Rubio-Royo, E. (2009): “Nuevo rol y paradigmas del aprendizaje, en una sociedad global, en red y compleja: la era del conocimiento y el aprendizaje”. Arbor, Ciencia, pensamiento y cultura. Nº CLXXXV extra 2009 pp. 41-62. Sánchez-González, M. and Alonso, J. (2012): "Propuesta metodológica para el análisis de las tecnologías de participación en cibermedios". Revista Latina de Comunicación Social, 67. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, pp. 148-178, retrieved on 26 February, 2012, from: http://www.revistalatinacs.org/067/951_Malaga/07_Sanchez.html DOI: 10.4185/RLCS-067-951-148-178 / CrossRef link European Commission, 2005. Recommendation of the European Parliament and the Council on key competences for lifelong learning. Brussels, 10.11.2005 COM (2005) 548 final. Consulted on 8-10-2011: http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/keyrec_es.pdf Prague Declaration, 2001. Towards the European Higher Education Area. Communiqué of the Conference of European Ministers responsible for Higher Education. Prague, 19 May, 2001. Consulted on 14-10-2011. Available at: http://www.bologna-berlin2003.de/pdf/Prague_communiquTheta.pdf Berlin Declaration, 2003. Berlin Declaration, 2003. Educación Superior Europea (European Higher Education). Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education. Berlin, 19 September, 2003. Consulted on 14-10-2011: http://www.eees.es/pdf/Berlin_ES.pdf Leuven Declaration, 2009. The Bologna Process 2020 - The European Higher Education Area in the new decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education. Leuven and Louvain-la-Neuve, 28-29 April, 2009. Consulted on 14-10-2011: http://www.eees.es/pdf/Leuven_Louvain-la-Neuve_Communique_April_2009.pdf
Collections