Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Diseño e implementación de cursos abiertos masivos en línea (MOOC): expectativas y consideraciones prácticas
Design and Implementation of Massive Online Open Courses (MOOCs): Expectations and Practical Recommendations

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Méndez García, Carmen M. (2013) Diseño e implementación de cursos abiertos masivos en línea (MOOC): expectativas y consideraciones prácticas. RED. Revista de Educación a Distancia, 36 . pp. 1-19. ISSN 1578-7680

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

585kB

Official URL: http://www.um.es/ead/red/39/mendez.pdf


URLURL Type
http://www.um.es/ead/red/Publisher


Abstract

La popularidad de los cursos abiertos masivos en línea (MOOC) durante los dos últimos años ha llevado a muchos diseñadores, docentes e instituciones a interesarse por este nuevo modelo de docencia, que incluso ha llegado a postularse como solución a algunos problemas de la educación universitaria. En este artículo trataremos de analizar cuáles son sus ventajas y desventajas, y sus diferencias respecto a otros modelos de enseñanza (cursos tradicionales, LMS) para evaluar su utilidad y viabilidad dentro de la educación superior. También estudiaremos varios cursos creados según este modelo MOOC (específicamente, xMOOC), atendiendo a aspectos de diseño y de expectativas por parte de los distintos agentes del proceso educativo, para sistematizar una serie de consideraciones prácticas que pueden ayudar a quien se acerque al diseño e implementación de MOOC por primera vez.

Resumen (otros idiomas)

The popularity of Massive Open Online Courses (MOOCs) in the last two years has made many designers, teachers and institutions be interested in this new model of teaching, which has even been postulated as the solution to some problems in Higher Education. In this paper, we will try to analyze what the advantages and disadvantages or MOOCs are, as well as their differences with other models of teaching (traditional courses, LMS), so as to assess their usefulness and viability in higher education. We will also analyze several courses designed following the MOOC (specifically, the xMOOC) model, considering aspects of design and expectations on the part of the different agents involved in the educative process, trying to systematize a series of practical considerations that may help those approaching the design and implementation of MOOCs for the first time.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:XMOOC; En línea; Diseño; Plataformas de aprendizaje; Recomendaciones
Palabras clave (otros idiomas):XMOOC; Online; Design; Learning platforms; Recommendations
Subjects:Humanities > Education > Learning
Humanities > Education > Adult education
Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Research methodology
ID Code:32523
Deposited On:30 Jul 2015 10:25
Last Modified:18 Dec 2018 08:49

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page