Publication:
"Agamenón", "Medea" y "Traquinias": retrato sangriento de tres esposas. Heroínas de la mitología griega V

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2015
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En base a sendas tragedias de Esquilo, Sófocles y Eurípides ("Agamenón", "Traquinias" y "Medea" respectivamente) vamos a confrontar las figuras de Clitemestra, Deyanira y Medea. Entre ellas hay importantes puntos en común: las tres son esposas abandonadas, sustituidas por otra mujer más joven, y padecen celos y humillación por ello. Las tres son víctimas de grave injusticia de parte del esposo y han sufrido un inmenso dolor por culpa de él. Ante esto no permanecen pasivas, y con su actuación ocasionan el mayor daño a sus esposos respectivos, siendo ejecutoras de muerte atroz. Pero existen asimismo grandes contrastes entre unas y otras, que llevan a la conclusión de que la Deyanira de Sófocles ha sido moldeada en antítesis a la Clitemestra de Esquilo y probablemente también a la Medea de Eurípides, lo que viene apoyado por los numerosos rasgos característicos de Eurípides (no solo de "Medea" sino también de otras tragedias) que se encuentran en "Traquinias".
Based on tragedies of Aeschylus, Sophocles and Euripides ("Agamemnon", "Trachiniae" and "Medea" respectively), we are going to confront the figures of Clytemnestra, Deianeira and Medea. Among them there are important analogies: all three are abandoned wives, replaced by a younger woman, and suffer jealousy and humiliation for it. All three are victims of serious injustice from their husband and suffered an immense pain because of him. Consequently, they do not remain passive, and with their action they cause the most damage to their respective husbands, being executors of horrible death. But there are also great oppositions among them, leading to the conclusion that Sophocles’ Deianeira has been shaped in antithesis to Aeschylus’ Clytemnestra and probably also to Euripides’ Medea. That is supported by the many characteristic features of Euripides (not only from "Medea" but also from other tragedies) that are found in "Trachiniae".
Description
Keywords
Citation
Collections