Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Are Innovations relevant for consumers in the hospitality industry? A hedonic approach for Cuban hotels
¿Son relevantes las innovaciones para los consumidores en la industria hotelera? Una aproximación hedónica para los hoteles cubanos.

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Peña, Mario Raúl de la and Núñez-Serrano, Juan A. and Turrión Sánchez, Jaime and Velázquez Angona, Francisco Javier (2015) Are Innovations relevant for consumers in the hospitality industry? A hedonic approach for Cuban hotels. [ Documentos de Trabajo de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; nº 05, 2015, ISSN: 2255-5471 ] (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

564kB

Official URL: http://eprints.ucm.es/33111/




Abstract

This paper evaluates the impact of innovative activity in the hotel industry on the willingness to pay by consumers. To this end we estimate a hedonic price function where innovation is identified indirectly through certain attributes. The contrast is performed on a representative sample of Cuban hotels considering a large number of attributes of hotels and rooms. To solve the usual problems of collinearity an original procedure is developed. The results highlight the importance of the attributes linked to innovation and internationalization on the price of the rooms of Cuban hotels.

Resumen (otros idiomas)

Este trabajo evalúa el impacto de la actividad innovadora en la industria hotelera sobre la disposición a pagar por los consumidores. Con este objetivo se estima una función hedónica de precios donde las innovaciones se identifican indirectamente a través de ciertos atributos de los hoteles. El contraste se realiza sobre una muestra representativa de hoteles cubanos considerando un número importante de atributos de los hoteles y de las habitaciones. Para solventar el problema habitual de colinealidad en este contexto, se desarrolla un procedimiento original. Los resultados ponen de manifiesto la importancia de los atributos ligados a la innovación e internacionalización sobre el precio de las habitaciones de los hoteles cubanos.

Item Type:Working Paper or Technical Report
Additional Information:

Corresponding author:
Francisco J. Velázquez: Office 1.06, Pabellón 2, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad Complutense de Madrid, Campus de Somosaguas, s/n, E28223 POZUELO DE ALARCÓN, MADRID (SPAIN). javel@ccee.ucm.es

Uncontrolled Keywords:Innovation, Hospitality industry, Prices, hedonic pricing method.
Palabras clave (otros idiomas):Innovación, Industria hotelera, Precios, Métodos de precios hedónicos.
Subjects:Social sciences > Economics > Economic structure
Social sciences > Economics > Industrial organization
Social sciences > Economics > Tourism
JEL:D46, L83, O32
Series Name:Documentos de Trabajo de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
Volume:2015
Number:05
ID Code:33111
Deposited On:28 Sep 2015 12:26
Last Modified:18 Jan 2016 13:15

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page