Publication:
Co-autoría e Hiper-autoría en la producción científica del Sistema Universitario Español

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2015-11-17
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En este trabajo se analizan las publicaciones científicas del Sistema Universitario Español (SUE) en Web of Science para detectar patrones de co-autoría. Se estudia la colaboración por disciplina e institución considerando el promedio y la mediana de autores por documentos. Se han obtenido los documentos en hiper-autoría (más de 100 autores) considerando el rango de atípicos en cada disciplina. Los resultados muestran un incremento en el índice de co-autoría general del SUE que ha pasado del 7,15 en 2004 al 21,86 en 2014. Este aumento se debe a la producción en Ciencias Experimentales, especialmente en el campo de la Física. Se han detectado diez áreas temáticas con documentos firmados por más de 1000 autores, otras diez entre 500 y 1000 y 39 disciplinas entre 100 y 500 autores. Las nuevas dinámicas de trabajo en grandes redes hacen evidente la necesidad de desarrollar nuevas metodologías para la evaluación de la ciencia y de los créditos de autoría y, en esta línea, se evidencia el principal aporte de nuestro trabajo.
In this work, the scientific publications from Spanish University System (SUE) in Web of Science have been studied. The main objective is to detect and study the patterns of co-authorship. The pattern of collaboration by discipline and institution is studied considering the average and the median of authors per documents. Document with more than 100 authors (hyper-authorship) were detected considering the range of atypical in each discipline. The results show an increase in the rate of co-authorship of SUE from 7.15 in 2004 to 21.86 in 2014, due to the collaboration in experimental sciences, especially in the field of physics. Ten thematic areas with documents signed by more than 1,000 authors were detected. There are another ten areas between 500 and 1000 authors and 39 disciplines between 100 and 500 authors. The new scientific dynamics of work in large networks shows the need to develop new methodologies for the assessment of co-authorship.
Description
UCM subjects
Keywords
Citation
Adams, J.D.; Black, G. C.; Clemmons, J.R.; Sthephan, P.E. (2005). Scientific teams and institutional collaborations: Evidence from US universities, 1981-1999. Research Policy, 34(3), 259-285 Canals, A.; Ortoll, E.; Nordberg, M. (2013). Redes de colaboración en Big Science: el experiento ATLAS en el CERN. En González Alcaide; Gómez Ferri y Agulló Calatayud (coord.) La colaboración científica: una aproximación multidisciplinar. Valencia, Nau llibres Cartagena, D.M.; Ruiz Pérez, R.; López-Cózar, E.D. (2013). La producción bibliográfica sobre autoría científica. En González Alcaide; Gómez Ferri y Agulló Calatayud (coord.) La colaboración científica: una aproximación multidisciplinar. Valencia, Nau llibres. Dewulf, A.; Françoise, G.; Pahl-Wostl, C.; Taillieu, T. (2007). A framing approach to crossdisciplinary research collaboration: experiences from a large-scale research project on adaptative water management. Ecology and Society, 12(2): 14 Galison, P. (1992). Big Science: The growth of large scale research. Standford, CA: Stanford University Press. Ortoll, E.; Canals A.; García, M.; Cobarsí J. (2013). La colaboración científica desde la óptica del Big Science Price, D. J. d. S. (1963). Little Science, Big Science. New York: Columbia University Press Wutchy, S.; Jones, B.F.; Uzzi, B. (2007). The increasing dominance of teams in production of knowledge. Science, 316: 1036-1039, pp.1037. En González Alcaide; Gómez Ferri y Agulló Calatayud (coord.) La colaboración científica: una aproximación multidisciplinar. Valencia, Nau llibres