Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Sobre la educación inclusiva en España: Políticas y prácticas
On Inclusive Education in Spain: Policies and Practices

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Díaz Velázquez, Eduardo and Fernández-Cid Enríquez, Matilde and Gómez de Esteban, Concha and Toboso Martín, Mario and Vázquez Ferreira, Miguel A. and Villa Fernández, Nuria (2012) Sobre la educación inclusiva en España: Políticas y prácticas. Intersticios: Revista sociológica de pensamiento crítico, 6 (1). pp. 279-295. ISSN 1887-3898

[img]
Preview
PDF
232kB

Official URL: http://www.intersticios.es/article/view/10048



Abstract

En este artículo se elabora una visión del proceso de educación inclusiva en España a lo largo de los últimos cuarenta años, desde una doble perspectiva: la que corresponde a la vertiente política y la que atiende a la práctica cotidiana en los centros educativos. Con relación a la primera de ellas se presenta el desarrollo de la evolución de la legislación sobre educación para las personas con discapacidad a lo largo del periodo de tiempo mencionado, en el que se transita desde un modelo educativo de segregación hacia uno de integración, que con gran esfuerzo trata de configurarse actualmente como un modelo de inclusión. Desde el punto de vista de la práctica acudiremos a los datos más recientes sobre educación inclusiva y atención al alumnado con necesidades educativas especiales, con el fin de elaborar una exposición de las principales barreras que afronta en la actualidad el proceso de educación inclusiva en España.

Resumen (otros idiomas)

This article develops a vision of inclusive education process in Spain over the last forty years, from two per spectives: one that corresponds to the political side and another that attends to daily practice in schools. Regarding the first, we present the development of the evolution of education legislation for people with disabilities throughout the men-tioned period of time, which goes from an educational model of segregation to a model of integration, currently trying to configure, with great effort, a model of inclusion. From the point of view of the practice we will go to the most recent data on inclusive education and attention to pupils with special educational needs, in order to develop an outline of the main barriers currently faced by the process of inclusive education in Spain.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Educación, Educación especial, Educación inclusiva, Discapacidad, Diversidad, Inclusión, Integración, Necesidades educativas especiales, Segregación
Palabras clave (otros idiomas):Education, Disability, Diversity, Inclusion, Inclusive education, Integration, Special educa-tional needs, Special education, Segregation
Subjects:Social sciences > Sociology
Social sciences > Sociology > Social change
Social sciences > Sociology > Social movements
Social sciences > Sociology > Educational sociology
Social sciences > Sociology > Social service
Social sciences > Social service > Human services
Social sciences > Social service > Social policy
ID Code:34972
Deposited On:25 Jan 2016 09:16
Last Modified:25 Jan 2016 09:16

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page