Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Las nuevas plataformas televisivas en España y su influencia en el mercado
New television platforms in Spain and their influence on the market

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

García Santamaría, J.V. and Pérez Serrano, M.J. and Alcolea Díaz, G. (2014) Las nuevas plataformas televisivas en España y su influencia en el mercado. Revista Latina de Comunicación social (69). pp. 390-417. ISSN 1138-5820

[img]
Preview
PDF
552kB

Official URL: http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1017_UC3/20jes.html



Abstract

Los procesos de absorción de las cadenas Cuatro y La Sexta por Telecinco y Antena 3, respectivamente, han configurado un nuevo mapa audiovisual en España. Las dos nuevas plataformas mediáticas, denominadas ahora Mediaset España y Atresmedia, han acumulado un considerable poder en la facturación televisiva, la configuración de las audiencias y la gestión publicitaria de la televisión en abierto. El objetivo es analizar las causas de estas integraciones, su influencia en el mercado televisivo español, y comprobar si afectan —en cuanto a ―mercados relevantes‖—, a la supervivencia de otros concurrentes. Metodología. Parte de la Economía Política de la Comunicación, que proporciona un marco teórico integrado, que se centra especialmente en la propiedad y la concentración de los medios de comunicación. Resultados y conclusiones. La conclusión general es que, desde el año 2010, fecha de la primera operación, el mercado audiovisual ha visto modificadas sus condiciones de competencia.

Resumen (otros idiomas)

The acquisition of the Cuatro and La sexta television networks by Telecinco and Antena 3, respectively, has configured a new audiovisual landscape in Spain. The two new media platforms, now known as Mediaset España and Atresmedia, have accumulated considerable power in the free-to-air television market in terms of revenue, audience configuration and advertising sales figures. The objective of this article is to analyse the causes of these mergers, their influence on the Spanish television market, and to establish whether they put at risk -in terms of ―relevant markets‖-the survival of other players. Method. The study is based on the principles of the political economy of communication, which provides an integrated theoretical framework focused on media ownership and concentration. Results and conclusions. The overall conclusion is that, since 2010, when the first concentration deal was closed, the conditions of competition of the Spanish audiovisual market have been modified.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Televisión; concentración medios de comunicación; pluralismo informativo; Empresa
Subjects:Social sciences > Information science > Information services
Social sciences > Information science > Television
ID Code:35884
Deposited On:23 Feb 2016 12:59
Last Modified:23 Feb 2016 12:59

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page