Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Representaciones imaginarias de la interacción y violencia en la escuela
Imaginary representations of interaction and school violence

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



De Paula e Silva, Joyce Mary Adam and Domínguez Bilbao, Roberto and Fernández Villanueva, María Concepción and Ferreira Salles, Leila María and Revilla Castro, Juan Carlos (2011) Representaciones imaginarias de la interacción y violencia en la escuela. Athenea Digital, 11 (3). pp. 51-78. ISSN 1578-8946

[img]
Preview
PDF
1MB

Official URL: http://www.raco.cat/index.php/Athenea/article/view/247471



Abstract

La investigación sobre violencia escolar (perspectivas sociopedagógica y psicosocial) no ha tenido en cuenta de modo suficiente los elementos interpersonales e imaginarios que entendemos claves para la comprensión del fenómeno. Nuestro trabajo intenta analizar los imaginarios en los que se fundamenta la violencia de un grupo de jóvenes en un contexto de relaciones interpersonales en el espacio institucional de la escuela secundaria en Rio Claro (Brasil). Para ello, analizamos los discursos de cuatro grupos de jóvenes de dos escuelas diferentes y con diferente relación con la violencia escolar, recogido en entrevistas sucesivas de grupo, así como los dibujos y fotografías realizados por estos jóvenes sobre sus respectivas escuelas. El análisis realizado muestra un imaginario de violencia generalizada, dentro y fuera de la escuela, con una representación de la escuela como agresora e injusta y unos alumnos (agresores) humillados y desvalorizados.

Resumen (otros idiomas)

School violence research (sociopaedagogical and psychosocial perspectives) has not appropiately taken into account interpersonal and imaginary elements that may be extremely relevant for the understanding of this phenomena. This article analizes the imaginaries that articulates the violence of youth groups in a context of interpersonal relationships in the institutional space of a Rio Claro (Brazil) secondary school. The results are based on the analysis of four youth groups discourses, gathered in succesive group interviews, as well as the drawings made and pictures taken on their respective schools. They show a strong imaginary of generalized violence, in and out the school, with a representation of the school as unfair and aggressor and the students, aggressors themselves, as humiliated and undervalued.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Brasil; Imaginarios; Juventud; Violencia escolar
Palabras clave (otros idiomas):Brazil; Imaginaries; School violence; Youth
Subjects:Social sciences > Sociology
Social sciences > Sociology > Educational sociology
Social sciences > Sociology > Social theories
Social sciences > Sociology > Social research
Social sciences > Sociology > Social psychology
Humanities > Education > Pschycology
Humanities > Education > Educational psychology
Humanities > Education > Educational sociology
ID Code:36921
Deposited On:21 Apr 2016 14:10
Last Modified:19 Dec 2018 12:13

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page