Publication:
Discursos y paradojas de la intermediación cultural: una práctica profesional entre la élite y la pobreza cultural

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2015-12
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Computense
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En este texto se analizan los discursos de un grupo de mediadores culturales que trabajan en Madrid en instituciones artísticas y culturales tanto públicas como privadas. El grupo se organizó como una de las actividades del Proyecto Europeo Divercity: Diving into Diversity in Museums and the City de la Universidad Complutense en el mes de marzo de 2015. El objetivo de la entrevista ha sido desentrañar qué entienden en la profesión por diversidad, y analizar las contradicciones y objetivos que se plantean los profesionales en este nuevo ámbito de trabajo.
In this paper the speeches of a group of cultural mediators working are analyzed in Madrid in both public arts and cultural institutions and private. The group was organized as one of the activities of the European Project Divercity: Diving into Diversity in Museums and the City of Complutense University in March 2015. The purpose of the interview was to unravel what they mean by diversity in the profession, and analyze the contradictions and professions objectives that arise in this new field of work.
Description
Keywords
Citation
BAUMAN, ZYGMUNT (2005): Work, consumerism and the new poor. Maidenhead,UK: Open University Press. BECK, ULRICH (2004): Poder y contrapoder en la era global: la nueva economía política mundial, Barcelona, Paidós. BERARDI, FRANCO (2003): La fábrica de la infelicidad. Nuevas formas de trabajoy movimiento global, Madrid, Traficantes de Sueños. BERNÁRDEZ RODAL, ASUNCIÓN (2014): “Industrias culturales en España en los últimos diez años: estrategias de supervivencia de las mujeres profesionales en las artes escénicas en un período de crisis”. Anales de la Literatura Española Contemporánea, 39 (2). pp. 69-95. BERNÁRDEZ RODAL, ASUNCIÓN (2013): “El viaje de Marina Abramovic y Lady Gaga a través de la hipermodernidad: “Si compartes tus fans, te doy capitalsimbólico”. Investigaciones Feministas (4). pp. 107-123. BOLTANSKI, L. (1999) Distant Suffering: Morality, Media and Politics. Cambridge:Cambridge University Press BOURDIEU, PIERRE (1988): La distinción: criterio y bases sociales del gusto, Madrid, Taurus. BOURDIEU, PIERRE, AND ALAIN DARBEL ( 1991): The love of art: European art museums and their public. Trans. Caroline Beattie and Nick Merriman. Cambridge: Polity Press CALETRÍO, JAVIER (2012): “Global Eliters, Privilege and Mobilities in PostorganizedCapitalism”, en Theory, Culture & Society, Vol. 29 (2): 135-149. COURTÉS, JOSEPH (1997): Análisis semiótico del discurso. Del enunciado a laenunciación, Madrid, Gredos. CURTIN P. A Y GAITHER, T. K. (2005): Privileging Identity, Difference, and Power: The Circuit of Culture As a Basis for Public Relations Theory, Journal of Public Relations Research, 17 (2): 91-115 DOUGLAS, M. (1998): Estilos de pensar, Barcelona, Gedisa, 1998 DURRER, VICTORIA Y MILES, STEVEN. (2009): “New perspectives on the role of cultural intermediaries in social inclusion in the UK. Consumption, Markets & Culture, Vol. 12. Issue 3: 225-241. FRASER, NANCY (1997): Iustitia Interrupta. Reflexiones críticas desde la posición“postsocialista”, Bogótá, Siglo del hombre editores. GEERTZ, CLIFORD (1973): La interpretación de las culturas, Mexico, Paidós. GRUPO ENTREVERNES (1982): Análisis semiótico de los textos: introducción,teoría y práctica, Madrid, Ediciones Cristiandad. HANNA, R.; ROHM, A.; CRITTENDEN, V. L., (2011): “We’re all connected: The power of the social media ecosystem”, en Business Horizons, nº9, BUSHOR-881. HÖIJER, BRITTA (2004): “The discourse of global compassion: the audience and media reporting of human suffering”, en Media, Culture & Society, Vol. 26(4): 513–531. LENORE, VÍCTOR (2014): Indies, hipsters y gafapasta: crónica de una dominación cultural, Madrid, Capitan Swing. LIPOVETSKY, GILLES (2006): La era del vacío: ensayos sobre el individualismo contemporáneo, Barcelona, Anagrama. MAINGUENEAU, DOMINIQUE (1998): Analyser les text de communication, París, Dunod. MARTEL, FRÉDÉRIC (2012): Cultura Mainstream. Cómo nacen los fenómenos de masas, Madrid, Santillana. MEAD, H. G. (1991): “La génesis del self y el control social”, en REIS, Nº 55, págs. 165-186. MYLES, HOHN (2004): “Community networks and cultural intermediaries: the politics of community net development in Greater Manchester” en Media, Culture & Society, Vol. 26(4): 569-571. PARTINGTON, ANGELA (2008): “The best bits: Non-narrative pleasures and creative practice, en Journal of Media Practice.Vol. 9 (1): 9-18. POWER, D. AND SCOTT, A. J.(2004): Cultural Industries and The Production of Cultura, London and New York, Routledge, 2004 SASSEN, SASKIA (1998); Globalization and Its Discontents: Essays on the New Mobility of People and Money. New York: The New Press. SMITH MAGUIRE, J. Y MATTHEWS, J. (2014): The cultural Intermediaries Reader, Londres, Sage. VAN KIJK, TEUN A. (2009): Discurso y poder, Barcelona, Gedisa. WARNER, HELEN (2013): “Fashion, celebrity and cultural Workers: SJP as cultural intermediary” en Medida, Culture & Society, vol. 35(3) 382-391.
Collections