Publication:
La situación de la música clásica en España: de la transición a la actualidad

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-05-31
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La Sociología de la Música clásica en España es un amplio campo de conocimiento, y lo es en varios sentidos. De una parte, es un objeto de investigación novedoso; y por otro, y como consecuencia de lo anterior, hay pocos investigadores trabajando en la materia, a pesar de que algunos de los grandes sociólogos ya prestaron atención al arte y más específicamente a la música (como Weber (1977), Simmel (2003), Durkheim (2002), Bourdieu (2004, 2005, 2008), etc.). Actualmente, la Sociología de la Música es una disciplina en desarrollo que ofrece un interesante y atractivo campo de investigación. Este trabajo trata de contribuir al conocimiento de esta disciplina, describiendo las principales líneas que dibujan la situación de la música en España a lo largo del siglo XX, circunscrito al ámbito de la música clásica. Para España, el siglo XX contiene importante hitos políticos que tienen consecuencias en todos los niveles de la vida social: político, económico, social, cultural y también musical. El principal objetivo de esta investigación es encontrar las causas de la situación actual, cuáles son los factores que nos han llevado a este estado, cuáles son las debilidades, los puntos fuertes, en qué sentidos podemos mejorar, etc. Para sumergirnos en esta realidad se han utilizado diferentes metodologías que permiten un mejor y mayor acercamiento a nuestro objeto de estudio. El cuerpo de la investigación está dividido en cinco capítulos. El primer capítulo está dedicado a la introducción; en el que se hace un resumen de los principales autores y tendencias en Sociología de la Música...
The sociology of music in Spain is a fertile area of study, for various reasons. Firstly, sociomusicology being a somewhat recent focus of investigation, there does not yet exist a large body of scholarship on the subject, neither locally nor at the international level. In addition, as there are relatively few researchers working in the field, there is plenty of ground as yet uncovered. It is true that some of the greatest sociologists (Weber, Simmel, Durkeim, Bourdieu, to name a few) have focused their studies on art, and more specifically on music. Notwithstanding their important research, it remains a fact that sociomusicology is a developing discipline, offering many attractive and under-exploited areas of research. This investigation is an attempt to dig into one spot in that wide open field, focusing on Spain, the twentieth century, and classical music. The twentieth century was host to several significant political changes whose consequences touched all levels of Spanish life: the political and economic as well as the social, cultural, and artistic, including its music. The main objective of this investigation is to analyze our current musical climate by tracing it back to its source: What are the factors that have brought us to our present situation? What are the strengths and the weaknesses of our musical culture today? And finally, how can we use our knowledge of the past to improve our future? We have used various methodologies in our investigation of the subject, beginning with a bibliographical approach, and followed by a quantitative exploration...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias Políticas y Sociología, Departamento de Psicología Social, leída el 27-11-2015
UCM subjects
Keywords
Citation
Collections