Publication:
La exhibición cinematográfica en Badajoz, (1914-1929)

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-06-10
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La exhibición cinematográfica en Badajoz (1914-1929) es un estudio sobre la cinematografía local de una capital de provincia que vio como el cine transformaba las opciones de ocio de los pacenses. Las proyecciones, acompañadas de las populares varietés, remplazarán a otras actividades culturales arraigadas en el principal coliseo, el teatro López de Ayala, donde las obras dramáticas o líricas ocupaban mayoritariamente la programación. Es así como el cine modificará la actividad cultural de forma progresiva. El presente trabajo es una síntesis histórica de un periodo en la vida de una capital de provincia en torno a la exhibición como distracción en unos años significativos, en plena edad de oro del cine mudo y antes de la llegada del sonoro, y es un extraordinario yacimiento de datos que se aproxima a la comprensión de un fenómeno social y cultural de tanto arraigo en el que se sintetizan las principales teorías sobre la relación entre cine y sociedad en el ámbito cultural. La investigación transita durante 16 años significativos para la implantación de un nuevo fenómeno cultural en el que de forma tímida el cine va ocupando un espacio que evoluciona de forma exponencial desde 1914 hasta 1927, año récord de proyecciones yque vivirá un periodo de declive entre 1928 y 1929, marcado por el cierre del Salón Royalty y la lenta adaptación de las salas al cine sonoro. El cine fue recibido tímidamente entre los años 1914 a 1918, marcado por el desabastecimiento de títulos que provocó la Primera Guerra Mundial. Los años de transición entre 1919 a 1923 marcan un punto de inflexión en el que el público y los empresarios comienzan a instalarse en la comodidad de las salas y en la variedad de los títulos que se exhibían. Otro período importante que marca definitivamente el asentamiento del cine en la población será desde 1924 hasta 1927 cuando la apertura de nuevas salas cinematográficas, la mejora en la distribución en las películas y la recuperación económica en España convierten al cine en la principal opción de ocio, desplazando las artes escénicas de las salas...
Film in Badajoz (1914-1929) is a study of local cinematography in the provincial capital at a time when film transformed entertainment. Cinema, accompanied by popular variety shows, would replace other cultural activities in the principal venue in the city, the López de Ayala Theater, where until then the programme had been filled with mainly dramatic or lyrical works. This is the story of how film would gradually change cultural activity in the city. This paper is an historical synthesis of a period in the life of a provincial capital in which cinema became a significant form of entertainment, during the golden age of silent film and before the advent of sound, and represents an extraordinary source of data for understanding social and cultural phenomenon that enables the synthetization of the main theories on the relationship between cinema and society The research covers 16 years during the implantation of a significant new cultural phenomenon as film slowly occupies a cultural space that evolves exponentially from 1914 to 1927, a record year for screenings, and is followed by a period of decline between 1928 and 1929, marked by the closure of Royalty Hall and the slow adaptation of cinemas to talkies. Film was received unenthusiastically between the years 1914-1918, marked by a shortage of titles due to the First World War. The transition years between 1919 and 1923 marked a turning point in the attitude of the public, as well as entrepreneurs, as they began to settle into the comfort of the cinema and the variety of titles available improved. Another important period that definitively marks the arrival of cinema would be from 1924 to 1927 when the opening of new cinemas, improved distribution and economic recovery in Spain made film the principal source of entertainment, replacing performing arts theaters. These years would be fraught with adverse reactions from critics who saw film as a danger to the moral health of adults and a negative influence on a children, who were integrated into the world of cinema at the same pace with which major American studios produced films for children...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias de la Información, Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad I, leída el 14-01-2016
Keywords
Citation
Collections