Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Influencia de la crisis de las empresas periodísticas en la calidad informativa

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Valera García, Sergio Javier (2016) Influencia de la crisis de las empresas periodísticas en la calidad informativa. [Thesis]

[img]
Preview
PDF
9MB


Abstract

La crisis que sufrió el sector periodístico español entre los años 2008 y 2014 supuso el cierre de 364 medios de comunicación, afectó a 11.875 trabajadores –5.909 tan solo en Madrid– y consolidó la precariedad laboral en las redacciones, en un contexto general de recesión económica y de descenso de la inversión publicitaria, que se sumaron a la crisis estructural de la industria mediática y a su inadaptación a las tecnologías y mercados emergentes. Esta investigación analizó las causas y las consecuencias de la quiebra del sistema de medios español y de la drástica reducción de los recursos humanos en las empresas informativas. Asimismo, examinó la influencia de la crisis sobre el trabajo periodístico y la información que reciben los ciudadanos, pilar fundamental para configurar una sociedad instruida, además de detallar qué requisitos deben cumplir los medios para evitar los cierres y paliar las secuelas de este proceso destructivo. Para ello, principalmente, se realizó una encuesta entre los miembros de la Asociación de la Prensa de Madrid de la que se obtuvo una muestra de 977 respuestas y se profundizó en los informes anuales de esta Asociación, en su revista Cuadernos de Periodistas y en su Observatorio para el seguimiento de la crisis, entre otros muchos textos que conformaron un amplio corpus documental. El 96,6 % de los encuestados afirmó que la crisis del sector periodístico español afectó a la calidad informativa de los medios de comunicación, y casi idéntico porcentaje (el 96,7 %) aseguró que la disminución de las plantillas influyó de forma negativa en el producto informativo. Por su parte, el 90,9 % de los periodistas consultados constató que se ha producido una banalización de la información durante los últimos años...

Resumen (otros idiomas)

The crisis which hit the Spanish journalism sector between 2008 and 2014 meant the closure of 364 media, affecting 11,875 workers –5,909 only in Madrid– and consolidated job insecurity all over the newsrooms of the country, in a general context of economic recession and decline in advertising investment; in addition, all of it joined the structural crisis in the media industry and its failure to adapt to emerging technologies and markets. This research analyzed the causes and consequences of the bankruptcy of the Spanish media system and the drastic reduction of human resources in media companies. It also examined the influence of the crisis on the work of journalists and the information provided to citizens, a mainstay to configure a learned society, as well as detailing what the media requirements must accomplish to avoid closures and mitigate the effects of this destructive process. To do this, mainly, it has been made a survey among members of the Madrid's Press Association, with a sample of 977 responses, and deepened in the annual reports of the Association, in its journal Cuadernos de Periodistas and its Observatorio para el seguimiento de la crisis, among many other works that formed a large corpus of documents. Therefore, the new media landscape demands innovative combined with classical precepts. On the one hand, it is necessary to generate specialized and different information products for each format or platform, diversify sources of income and to focus a little more on new audiences, not just about audience shares, in order to know changes in consumer habits and demands informative. On the other hand, starting from here, the quality of information is the cornerstone of success. The main investment must be in independence to restore credibility and prestige. And to get reliable and useful information for society, despite the entry of new players in the field of news, journalists are the best prepared professionals: accuracy, truthfulness, honesty, contrast sources and contextualization are its main weapons. Whether in new media or traditional, to overcome this historical crisis in the sector, it must inevitably return to full compliance with the old rules of journalism.

Item Type:Thesis
Additional Information:

Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias de la Información, Departamento de Periodismo II, leída el 21-01-2016

Directors:
DirectorsDirector email
Fernández del Moral, Javier
Uncontrolled Keywords:Crisis económica
Palabras clave (otros idiomas):Depressions
Subjects:Social sciences > Information science > Journalistic ethics
Social sciences > Economics > Business enterprises
ID Code:38147
Deposited On:17 Jun 2016 09:17
Last Modified:17 Jun 2016 09:17

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page