Publication:
Un proyecto de modernización de la cultura finisecular: la Institución Libre de Enseñanza

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-06-22
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La tesis doctoral tiene por objeto el estudio del proyecto de modernización de la sociedad española diseñado y ejecutado por Francisco Giner de los Ríos y sus compañeros y discípulos de la Institución Libre de Enseñanza (ILE) desde su creación en 1876, así como su influencia y las consecuencias que ha tenido para la cultura española moderna. El trabajo ha requerido analizar el diseño del proyecto, su proceso de construcción y consolidación, su implantación en unos años decisivos, su evolución desde el momento de plenitud hasta la catástrofe de la guerra civil, la posterior resurrección de la tradición institucionista en la España del exilio y en la de la resistencia interior al franquismo, y, tras el encuentro y fusión de ambas, su proyección en la España democrática. Con este fin se ha procurado buscar la interrelación entre Giner, la Institución y la historia no sólo de España, sino también de Europa e incluso universal, para contextualizar un proyecto que va a propiciar, a partir del periodo intersecular y hasta el estallido de la Primera Guerra Mundial, lo que ha sido visto como el reencuentro de España con la modernidad. Un reencuentro caracterizado en primer lugar por el fortalecimiento de los lazos con el resto de Europa y del mundo...
This doctoral thesis is a study of the modernization of Spanish society as designed and implemented by Francisco Giner de los Ríos, his colleagues and disciples at the Institución Libre de Enseñanza (ILE) since its beginning in 1876. The thesis therefore is meant as an analysis of the ILES’s influence on modern Spanish culture. To this end, it discusses Giner’s ideas on education, the foundation and growth of the ILE, the crucial role of ILE and Giner’s project and ideas in Spain’s culture and intellectual life up to the Civil War, the survival of ILE’s tradition during Franco’s regime both in exile and in liberal circles inside Spain, and finally, the ILE’s influence on democratic Spain after Franco’s death in 1975. The thesis tries to put Giner and the Institución Libre de Enseñanza in a European and even global historical context in order to understand what recent Spanish historiography has termed the reencounter of Spain with modernity. Three were the intellectual foundations of Giner’s project: Spain’s incorporation into the new industrial era, a radical educational reform and the promotion of scientific knowledge. Giner believed that the implementation of these ideas would only be possible through gradual change. According to Giner, this piecemeal transformation had to take place by means of a series of reform trials conducted in small but competent centres, whose results could be gradually tested in order to successfully implement the necessary changes..
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Geografía e Historia, leída el 02-12-2015
Keywords
Citation
Collections