Publication:
Discurso tecnocientífico y objetualización de la infancia

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-06-29
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Esta tesis demuestra la relación entre el discurso social y el síntoma psíquico en la primera infancia. Actualmente, el discurso imperante es el que Jacques Lacan de-nomina «tecnocientífico», que podemos describir según los siguientes rasgos fundamentales: la liquidez del saber; la ruptura de los vínculos intrapsíquicos e intersubjetivos; el aislamiento de los individuos; la des-valorización de lo subjetivo, junto a la pretensión de evaluar y acreditar todo; la supremacía absoluta de la ciencia y la técnica; la sobrevaloración del Yo; el consumismo como propuesta de satisfacción del deseo; la exaltación e idealización de la juventud, y varias derivaciones de este entramado de rasgos que atañen especialmente a la infancia, como que todo, hasta el tiempo libre, está pautado y la infancia es «adultizada». La escucha psicoanalítica es un trabajo caso por caso que nos sitúa en lo más íntimo de cada persona escuchada: su inconsciente. Tras años de este tipo de trabajo, es posible detectar síntomas llamativos que se repi-ten con notable frecuencia. Al buscar en la literatura clínica clásica, nos damos cuenta de que esas formaciones sintomáticas no aparecen refle-jadas sino residualmente. En cambio, la sintomatología clásica muestra formas de enfermar psíquicamente que ya hoy no son tan frecuentes. Las estructuras perduran, pero el modo de mostrarse es distinto, por lo que nos vemos obligados a modificar la manera de trabajar para adaptarnos a las personas que escuchamos...
This doctoral thesis proves the connection between social discourses and the psychic symptoms in early childhood. Currently, the previling discourse is the one Jacques Lacan named as techno-science, described by the following key features: liquidity of knowledge; breaking the intrapsychic and intersubjective links; isolation of individuals; the devaluation of the subjective with the aim to assess and accredit everything; the absolute supremacy of science and technol-ogy; overvaluation of the self; consumism as a proposal of satisfaction of desire; exaltation and idealization of youth and several branches of this network of traits particularly relevant to children as everything, even the spare time is scheduled and children is «adultizada». Psychoanalytic professional listener is a case-by-case work that puts us in the depths of each person listened: his unconscious. After years of this kind of work it is possible to detect striking symptoms that recur with re-markable frequency. But these symptomatic formations appear only re-sidually in the classical clinical literature. Furthermore, the classic symp-tomatology shows not so frequent ways of mental disabling. The struc-tures remain but the symptoms shows in different ways so we have to change the means of working tin order to listen patients in the right way. This is the point of departure for this research: observation and analysis of these differences, that is to say, the way to get the today forms of dis-ease. In this sense, the more striking pathology, because of the high increase in prevalence and severity pathology is autism spectrum disorders...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filosofía, Departamento de Historia de la Filosofía, Estética y Teoría del Conocimiento, leída el 28-01-2016
UCM subjects
Keywords
Citation
Collections