Publication:
The making and unmaking of heritage

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2015
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Heritage is defined by history which is by nature multi layered. The passage of time and the perspectives it affords, enables and even necessitates constant reexamination and reinterpretation of history. What effect do changes in historical perspective then have upon the definition of heritage which relies on an understanding of its history? The present paper attempts to engage with the notion of heritage, criteria of its definition, and the mutable nature of such designations with specific reference to architectural constructions and historical cities that enjoy or have enjoyed in the past the status of a ‘World Heritage Site’. Examples such as the Louvre museum in Paris or the King’s Cross station in London make an interesting study as they not only allow insight into the past but reflect the changes and adaptation over a period of time. Multiple alterations, some very recently, have modified them extensively since the time they were accorded the ‘World Heritage Site’ status. The above examples are contrasted by sites ridden with conflict such as the Bamiyan Valley. This site has been placed under the ‘World Heritage In Danger’ list by UNESCO taking into account the destruction of the Buddha statues in the region. The act of vandalism itself has had dual implications. While causing an irreparable loss to mankind of its heritage, it also serves as an effective symbol of religious fanaticism that is a pressing concern of our times. The paper then moves on to explore the case of Dresden which lost its ‘World Heritage’ status with the construction of the Waldschlösschen Bridge. This is a particularly interesting case because with the absolute destruction of the city during the Second World War, it was necessary to reconstruct the historical city while simultaneously acknowledging and addressing the modern day requirements. During the reconstruction, with the readaptation of the spaces, it was almost impossible to replicate the original architectural program or to undertake such a large reconstruction project employing only the traditional techniques and materials. This essentially made it a new city constructed in the image of the old. The recent necessity of a growing city was met by the construction of a bridge that has caused it to lose its ‘World Heritage’ status. Finally, this paper endeavours to foster discussion of questions central to the definition of heritage such as what happens when we have to adapt a living space to avoid its deterioration and descent into dereliction by overuse. Does it necessarily lose its historical value? What exactly is Historical value?.
El Patrimonio se define mejor por la historia que por su naturaleza de múltiples capas. El paso del tiempo y las perspectivas que brinda, permiten e incluso exigen un nuevo examen y la reinterpretación constante de la historia. ¿Qué efecto tienen los cambios en la perspectiva histórica sobre la definición de Patrimonio, que a su vez se basa en la comprensión de su historia? El presente trabajo trata de comprometerse con la noción de Patrimonio, los criterios de su definición, y la naturaleza mudable de tales designaciones con referencia específica a las construcciones arquitectónicas y ciudades históricas que disfrutan o han disfrutado en el pasado del estatuto de Patrimonio Mundial. Ejemplos como el Museo del Louvre en París o la estación de Cruz del Rey en Londres resultan interesantes, ya que no sólo permiten comprender el pasado, sino que reflejan los cambios y la adaptación a lo largo del tiempo. Múltiples alteraciones, algunas muy recientes, han modificado los sitios desde su declaración como Patrimonio Mundial. Todo ello está contrastado por ejemplos de sitios repletos de conflictos, como el valle de Bamiyán. Este sitio ha sido colocado en la lista de ‘Patrimonio Mundial en Peligro’ de la UNESCO, teniendo en cuenta la destrucción de las estatuas de Buda en la región. El acto de vandalismo en sí ha tenido consecuencias duales. Mientras que causa una pérdida irreparable para la humanidad, también sirve como un símbolo eficaz de fanatismo religioso, que es una preocupación acuciante de nuestros tiempos. Luego, el documento pasa a explorar el caso de Dresde, que perdió su condición de Patrimonio Mundial con la construcción del puente de Waldschlösschen. Este es un caso particularmente interesante porque con la destrucción absoluta de la ciudad durante la Segunda Guerra Mundial, fue necesario reconstruir la ciudad histórica y al mismo tiempo reconocer y abordar las necesidades de hoy en día. Durante la reconstrucción, con la readaptación de los espacios, resultó casi imposible replicar el programa arquitectónico original o emprender un proyecto tan grande de reconstrucción empleando sólo las técnicas y materiales tradicionales. En esencia, se levantó una nueva ciudad, construida a imagen de lo viejo. Las recientes necesidades de una ciudad en crecimiento exigieron la construcción de un puente que ha hecho perder a la ciudad su condición de Patrimonio Mundial. Esta comunicación pretende fomentar la discusión sobre la naturaleza básica de la definición de Patrimonio, sobre todo cuando hemos de adaptar un espacio concreto a la vida actual, para evitar su deterioro.¿Se pierde entonces necesariamente su valor histórico? ¿Qué es exactamente el valor histórico?.
Description
Keywords
Citation