Publication:
Evaluación de la homofobia en los futuros docentes de Educación Secundaria

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2015
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Murcia
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El presente artículo pretendía valorar, entre otras cuestiones, el nivel de homofobia de los futuros docentes de Educación Secundaria (ES). La muestra estuvo constituida por 214 estu- diantes (n= 214) que estaban realizando el Máster Universitario en Formación de Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas (MFPS). Para la evaluación se elaboró un cuestionario validado mediante comisión de expertos y estudio piloto. Los resultados encontrados permitieron afirmar que una quinta parte del futuro profesorado manifestaba actitudes homófobas principalmente de tipo cognitivo y afectivo.
This paper aimed at measuring for the first time homophobia levels (inter alia) among Secon- dary Education teachers in Spain. The sample was composed of 214 students (n=214) of the University ́s Master ́s Degree in Teacher Training: Secondary and Upper Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching (MFPS). For this purpose, a survey validated by a committee of experts and a pilot study were conducted. The findings suggest that 20 % of prospective teachers showed a homophobic attitude, especially at cognitive and affective levels.
Description
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation
Baker, D.S. (1980). A survey of attitudes and knowledge about homosexuality among secondary school teachers in training. Tesis doctoral. Southern Methodist University, Estados Unidos. Bleich, D. (1989). Homophobia and Sexism as Popular Values. Feminist Teacher, 4, 21-28. Borrillo, D. (2001). Homofobia. Barcelona: Bellaterra. Clark, C. T. (2010). Preparing LGBTQ-Allies and Combating Homophobia in a U. S. Teacher Education Program. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 26, 704-713. De Jean, W. y Elsbree, A. R. (2008). Queer Matters: Educating Educators About Homophobia. Rethinking Schools, 22, 46-49. Elsbree, A. R. (2002). Disruptive Pedagogies: How Teacher Educators Disrupt Homophobia. Wisconsin: University of Wisconsin. Ferfolja, T. y Robinson, K. H. (2004). Why Anti-Homophobia Education in Teacher Education? Perspectives from Australian Teacher Educators. Teaching Education, 15, 9-25. García Pérez, R., Rebollo, M.A., Buzón, O., González Piñal, R., Barragán, R., Ruíz Pinto, E. (2010). Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 217-232. García-Pérez, R., Rebollo, M.A., Vega, L., Barragán-Sánchez, R., Buzón, O., Piedra, J. (2011). El patriarcado no es transparente: competencias del profesorado para reconocer desigualdad. Cultura y Educación, 23 (3), 385-397. Generelo, J. y Pichardo, J. I. (coord.) (2005) Homofobia en el sistema educativo. Madrid: COGAM. Hogan, T. L. y Rentz, A. L. (1996). Homophobia in the Academy. Journal of College Student Development, 37, 309-14 INJUVE. (2011). Jóvenes y diversidad sexual. Madrid: INJUVE. Jimenez, K.P. (2002). Can of Worms: A Queer TA in Teacher Eds. En R. Kissen (Eds.), Getting Ready for Benjamin: Preparing Teachers For Sexual Diversity in the Classroom (pp. 23-45). Nueva York: Rowman and Littlefield Publishers. Ley Orgánica 2/2006 de 3 de mayo de Educación. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre de Educación. Maney, D. W. y Cain, R. E. (1997). Preservice elementary teachers’ attitudes toward gay and lesbian parenting. Journal of School Health, 67, 236-241. McConaghy, C. (2004). On Cartographies of Anti-Homophobia in Teacher Education (and the Crisis of Witnessing Rural Student Teacher Refusals). Teaching Education, 15, 63-79. Miller, S.M., Miller, K.L., Scroth, G. (1997). Teacher Perceptions of Multicultural Training in Preservice Programs. Journal of Instructional Psychology, 24, 222-232. Mudrey, R. y Medina-Adams, A. (2006). Attitudes, perceptions, and knowledge of pre-service teachers regarding the educational isolation of sexual minority youth. Journal of Homosexuality, 51, 63–90. Padilla, T., Sánchez García, M., Martín Berrido, M., Moreno Sánchez, E. (1999). Análisis de los estereotipos sexistas en una muestra de estudiantes de CC. Educación. Revista de Investigación Educativa, 17(1),127-147. Page, J.A. y Liston, D.D. (2002). Homophobia in Schools: Student Teachers Perceptions and Preparation to Respond. En R. Kissen (Eds.) Getting Ready for Benjamin: Preparing Teachers for Sexual Diversity in the Classroom (pp. 71-80). Nueva York: Rowman and Littlefield Publishers. Penna Tosso, M. (2012). Formación del profesorado para la atención a la diversidad afectivosexual. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid, España. Penna Tosso, M. (2013a). Diferencias en los niveles de homofobia del futuro profesorado hacia los gays y las lesbianas. LES Online, 5 (1). Penna Tosso, M. (2013b). La elaboración de un cuestionario para la detección de la homofobia entre el profesorado. La Técnica, La Técnica, 10 (1), 18-31. Pichardo, J. I. (2009). Entender la Diversidad Familiar: Relaciones Homosexuales y Nuevos Modelos de Familia. Barcelona: Bellaterra. Pichardo, J.I., Molinuevo, B., Rodriguez, P., Martín, N., Romero, M. (2009). Adolescentes ante la diversidad sexual. Homofobia en los centros educativos. Madrid: Catarata. Rebollo, M.A., Vega, L., García Pérez, R. (2011). El profesorado en la aplicación de planes de igualdad: conflictos y discursos en el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 29(2) ,311-323. Rofes, E. (2002). “I was Afraid He Would Label Me Gay if I Stood up for Gays:” The Experience of Lesbian and Gay Elementary Education Credential Candidates at a Rural State University. En R. Kissen (Eds.), Getting Ready for Benjamin: Preparing Teachers for Sexual Diversity in the Classroom (pp. 191-208). Nueva York: Rowman Littlefield Publishers Inc. Sánchez Sáinz, M. (2009). Cómo educar en la diversidad afectivo-sexual en los centros escolares. Orientaciones prácticas para la ESO. Madrid: Catarata. Sánchez Sáinz, M. (2010). Cómo educar en la diversidad afectiva, sexual y personal en Educación Infantil. Madrid: Catarata. Stiegler, S. (2008) Queer Youth as Teachers: Dismantling Silence of Queer Issues in a Teacher Preparation Program Committed to Social Justice. Journal of LGBT Youth, 5, 116-123. Sykes, H. y Goldstein, T. (2004). From performed to performing ethnography. Teaching Education Journal, 18, 183-199. Taylor, P.A. (2000, Febrero). Preservice teachers and teacher educators: Are they sensitive about cultural diversity issues. Comunicación presentada al Annual Meeting of the Association of Teacher Educators. Orlando. Vinyamata, E. (2009). Derechos humanos, nuevas realidades. Barcelona: Campus per la pau. Wells, J. W. (1989). Teaching about Gay and Lesbian Sexual and Affectional Orientation Using Explicit Films to Reduce Homophobia. Journal of Humanistic Education and Development, 28, 18–34 Wickens, C.M. y Sandlin, J. A. (2010). Homophobia and heterosexism in a college of education: a culture of fear, a culture of silence. International Journal of Qualitative Studies in Education, 23, 651–670. Wolfe, R. B. (2006) Choosing to Include Gay Issues in Early Childhood Teacher Preparation Coursework: One Professor’s. Journey of Early Childhood Teacher Education, 27, 195-204. Wynee, N. (2008). An analysis of student teacher preparation in relation to homophobia. Tesis doctoral. Universidad del Estado de Humboldt, California. Young, A. J., Middleton, M. J. (1999, Abril). “It never occurred to me that I might have a gay student in my K-12 classroom”: An investigation of the treatment of sexual orientation issues in teacher education programming. Comunicación presentada al Annual Meeting of the American Educational Research Association Montreal. Canada: Quebec.
Collections