Publication:
La obra fotográfica en el mercado del arte español

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-09-27
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La obra fotográfica ocupa el quinto puesto en el mercado global del arte, después de la pintura, el dibujo y la acuarela, la escultura y los grabados. Aunque el porcentaje de transacciones comerciales sigue siendo muy inferior en comparación con la pintura, es una de las disciplinas que más se ha revalorizado desde 1990. La infraestructura sobre la que se articula este sector del mercado se ha ido modificando poco a poco para responder al incremento de las ventas, sumándose las galerías de arte contemporáneo a las especializadas en obra fotográfica, y lo mismo ha ocurrido en cuanto a las subastas y las ferias. El incremento de los fondos fotográficos en las colecciones de los museos ha generado diversos campos de estudio y formación, influyendo positivamente en la comercialización de la fotografía artística. Se diferencia entre fotografía antigua, fotografía moderna y fotografía contemporánea, siendo esta última la que mayores cifras alcanza, pero no en el mercado especializado, sino en el del arte contemporáneo, llegando a cotizaciones superiores al millón de dólares. Si bien la faceta más especulativa de la fotografía es la relacionada con el mercado del arte contemporáneo, también es la más afectada por las crisis económicas, frente al mercado especializado (fotografía antigua, moderna y contemporánea), que es menos volátil, se mueve en precios más asequibles (inferiores a otras disciplinas como la pintura y el dibujo), es capaz de captar diversos perfiles de coleccionista y mantiene una evolución al alza menos expuesta a las fluctuaciones financieras...
Photography ranks fifth in the global art market, after painting, drawing and watercolor, sculpture and prints. Although the percentage of business transactions remains very low in comparison to painting, it is one of the disciplines whose value has increased the most since 1990. The infrastructure on which this market is based has been changing gradually in response to the increase in sales; contemporary art galleries have joined those specializing in photography, and the same has happened in relation to auctions and art fairs. The increase of photography in museums collections has generated various fields of study and training, positively influencing the sale of artistic photography. The market is divided into old photography, modern photography and contemporary photography, being the latter the one that has achieved higher figures, not in the specialized market, but in the contemporary art field, where prices have reached over one million dollars. While the more speculative aspect of photography relates to the contemporary art market, it is also the most affected by the economic crises; in comparison, the specialized market (old photographs, modern and contemporary) is less volatile, has more affordable prices (lower than of other disciplines such as painting and drawing), is able to attract different collector profiles, and maintains an upward trend that is less exposed to financial fluctuations. This thesis focuses on the Spanish case with the objective of making known the history, evolution, process and circumstances that have surrounded it up until today, seeking to compensate for the lack of information and of specialized studies on the subject...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Departamento de Dibujo II (Diseño e Imagen), leída el 25 de enero de 2016 ; presidente, Joaquín Perea González
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections