Publication:
El género teatral a través de la prensa literaria española: estrenos, promoción, festivales, crítica e investigación (1978-2003)

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-10-25
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La tradición dramática aceptada como importante desde Eurípides hasta nuestros días ha sido aquella susceptible de perdurar a través de la transcripción gráfica, tanto del documento dramático original, como de todos aquellos documentos gráficos relacionados con él. Todos ellos dan fe de los efectos que el hecho teatral -en cualquiera de sus formas- ha tenido en la sociedad en la que veían la luz, así como en las sociedades donde se ha ido reproduciendo a lo largo de la historia. Juan Antonio Hormigón concluye sobre está relación:1 Los procesos productivos teatrales se inscriben indefectiblemente en un marco social. Entre éstos y la sociedad en la que se enmarcan existe una relación de dependencia e influencias mutuas que son siempre expresión ideológica del papel de la cultura, de un aspecto de la realidad y de la misión y funcionalidad de la cultura en su dinámica.1 Aunque la era de las telecomunicaciones haya solapado en parte al grafismo en todas sus variantes, no cabe duda de que la prensa gráfica literaria sigue siendo una referencia básica a la hora del análisis científico, como de la mera curiosidad que indague en cualquier acontecimiento relacionado con cualquier hecho teatral. “Transcripción gráfica…” de la obra intelectual primero, “…transcripción física en las diferentes revisiones que se suben a un escenario después, y transcripción (o interpretación) literaria…” en los medios gráficos especializados “…se vuelven, pues, prenda de cualidad y consideración pública. Son el equivalente del mármol dentro del área de la escultura"...
The dramatic tradition accepted as important from Euripides to the present day has been that susceptible of lasting through the graphic transcription, both original dramatic document, and all graphics documents related. They all attest to the effects that the theatrical fact--in any form--has had in society in which saw the light, as well as in societies where it has been playing throughout history. Although the telecommunications has overlapped in part to graphic design in all its forms, there is no doubt that la prensa Gráfica literary remains a basic when it comes to scientific analysis reference, as mere curiosity who inquire in any event related to any theatrical event. "Graphic transcription..." of the intellectual work first, "... physical transcription in different revisions that are uploaded to a stage then, and transcription (or interpretation) literary..."in the specialized graphics media… then turn it on quality and public consideration." They are the equivalent of the marble in the area of sculpture."1The backbone of the research will revolve around the Spanish literary press and its analysis of the theatrical universe in its different variants during the period between 1978 and 2003. The choice of this period is due for reasons of various kinds. Firstly, the date marks a new phase in the recent history of Spain and even being aware of the difficulty of Historicizing the thinking and the evolution of the Spanish theatrical context in so extensive and fertile period, and taking into account also, circumstances policies that flowed through Spain after the civil war, needless to say, that although the analyzed period coincides with the constitutional and democratic, they are required study theatre history that part the Spanish Theatre of the last third of the 20th century...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, Departamento de Filología Inglesa II (Literatura de los Países de Lengua Inglesa), leída el 24-11-2015
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections