Publication:
Artes marciales e interpretación: las bases del Sistema Mushin de formación y entrenamiento actoral

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-10-26
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La presente tesis doctoral es una investigación sobre el empleo de las artes marciales como complemento de formación y herramienta de entrenamiento para actores. Esta investigación surge a raíz de una vivencia personal y de una primera investigación objetiva, previa a esta tesis. Comencé mi formación como actor hacia el año 1998, mientras estudiaba en el instituto. Esta decisión fue el resultado de la gran importancia que el arte tenía en mi familia, (especialmente el cine). Mi padre había participado en alguna modesta representación teatral, y mi hermano empezaba una carrera en el mundo del teatro que aún hoy continúa. Estas influencias habían despertado en mi una gran admiración por el trabajo del actor. En mi casa siempre se tomó como referencia a los grandes actores del cine español desde la década de los 40 hasta nuestros días. Figuras como Rafael Durán, Pepe Isbert, Jose Luis López Vázquez, José Bódalo, Emma Penella, Manolo Morán, Elvira Quintillá, Rafael Alonso, José Sazatornil, Jose María Rodero, Alfredo Landa, Miguel Rellán, Gracita Morales, Agustín González, Manuel Alexandre… eran alabadas en mi familia con más entusiasmo que los más grandes escritores, pintores o escultores...
The aim of this PhD thesis is to establish the theoretical basis for an actors training system combining exercises and principles from martial arts and acting. I call this system “Mushin System”. For this PhD I apply the following definition of acting: acting is the art of communicating with one or more spectators by performing the physical and verbal actions of a character. The actor carries out this communication using his basic tools which are, externally, his voice and his body, internally, his intellect and emotions. The various acting methods offered by schools are characterized by their emphasis on external or internal tools. The acting elements included on this PhD thesis are not taking from a specific acting method. Instead of choosing a specific technique, I’ve looked for principles and exercises dealing with fundamental aspects of acting, common to each and every acting method, in order to work on the basis of the discipline, and not on a subjective perspective of it. In order to present a perspective of acting based on its fundamental elements I’m basing on the work of two writers: Declan Donnellan and Yoshi Oida. Martial arts are in essence fighting systems that teach the practitioner maneuvers and strategies in order to increase his chances of success in hand to hand combat. They differ in the tools employed to teach the students. Meaning that each one’s identity lies in its teaching mechanisms...
Description
Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, Departamento de Filología Española IV (Bibliografía Española y Literatura Hispanoamericana), leída el 23-11-2015
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections