Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

La formación en economía social. Análisis de la oferta universitaria de posgrado en España
The training in social and solidarity economy. Analysis of the university offer in Spain

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Flores Ruiz, David and Guzmán Alfonso, Carmen and Barroso González, María de la O (2016) La formación en economía social. Análisis de la oferta universitaria de posgrado en España. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos (121). pp. 89-113. ISSN 1885-8031

[img]
Preview
PDF
161kB

Official URL: http://dx.doi.org/10.5209/rev_REVE.2016.v121.49703




Abstract

En el presente artículo se analiza la importancia que tiene la formación para el fomento de la economía social, prestando especial atención a la caracterización de la oferta formativa de este tipo de estudios y diferenciándola respecto a la oferta formativa convencional en el área de Administración y Dirección de Empresas, emprendimiento e innovación. Previo a ello, se reflexiona, en base a un breve análisis bibliográfico, sobre las relaciones que se establecen entre educación y economía para, posteriormente, centrarnos en la caracterización de este tipo de formación, prestando especial atención a la que se centra en la Economía Social. Para ello, en primer lugar, se ha elaborado una base de datos en la que se incluyen todas las titulaciones de posgrado relacionadas con los estudios de Economía. Asimismo, se ha diseñado un cuestionario estructurado con el objetivo de caracterizar este tipo de formación. Se concluye la escasa importancia que tiene en el sistema universitario de posgrado español la formación en Economía Social, detectándose algunas diferencias significativas en la caracterización del proceso formativo entre las titulaciones de Economía Social y las convencionales de Administración y Dirección de Empresas, emprendimiento e innovación empresarial, en aspectos tales, como: los valores, las competencias, las habilidades, la forma de entender y transmitir el funcionamiento de la economía, etc. A partir de estas conclusiones se dan una serie de recomendaciones que pueden contribuir a fomentar y dinamizar, mediante la formación en posgrados, la Economía Social.

Resumen (otros idiomas)

This research analyses the importance of the training for the promotion of the social economy in two ways: 1) focusing on the characteristics of the educational offer of Social Economy and 2) analyzing its differences regarding to those studies from the Management, entrepreneurship, and innovations reas. To this aim, it is carried out as a first step a literature review of the contributions that study the relationships that can exist between the education and Economy. Then, being based on this previous analysis, we already center our research on the Social Economy sector and its relations with the education system. To get this objective, it has been developed a database that includes all the postgraduate titles related to the Economics area. Likewise, a questionnaire has been designed with the aim of characterize the training in social Economy. As a conclusion, it is obtained that the training in social economy in postgraduate studies in the Spanish Universities is very poor. On the other hand, there are significant differences between Social Economy degrees and Business Management, entrepreneurship and innovation degrees with regard to different aspects such as: values to transmit, competencies, skills, the way of understanding the Economy, etc. Based on these conclusions, different recommendations are proposed in order to promote and boost this other way of doing Economy through the training and education in postgraduate studies.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Estudios Económicos, Economía Social, Educación Superior, Estudios de Posgrados, Ciencias Sociales.
Palabras clave (otros idiomas):Economic Studies, Social Economy, Higher Education, postgraduate studies, Social Sciences.
Subjects:Social sciences > Economics > Economic development
Humanities > Education > Higher education
JEL:A20, A29, I23, I25
ID Code:40062
Deposited On:14 Nov 2016 12:41
Last Modified:10 Jan 2017 13:29

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page