Publication:
Educación y predisposición creativa en la infancia: una propuesta didáctica para el primer ciclo de primaria

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-12-13
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Esta investigación es el resultado obtenido de variadas experiencias pedagógicas, como consecuencia de la aplicación de diversas acciones didácticas para estudiantes de primaria. Dichos planteamientos están vinculados a propiciar, motivar y estimular el potencial creativo. El proceso previo de mi investigación se ha realizado en varios contextos educativos, tomando como referencia tres centros escolares de Lima (Perú) y dos de Madrid, (España). Realizándose con mayor profundidad y amplitud en el centro educativo privado Santa Teresa de Jesús de educación primaria de Lima. Como educador en diversos contextos y niveles educacionales, he realizando un seguimiento durante varios años sobre la importancia de la creatividad. He reconocido que la dimensión de la creatividad va más allá de lo que es un producto o un proceso o una aptitud personal, es ante todo un fenómeno humano, una praxis, un estilo que da sentido a la vida, es el Zeitgeist (el espíritu de los tiempos y de la cultura), un valor, una forma de afrontar y enfrentar la vida, una actitud para resolver problemas; en suma, un bien socio personal que es preciso fomentar en la educación, con ese convicción y entusiasmo he emprendido y presento esta investigación. Este estudio tiene como propósito principal conocer la incidencia de la “propuesta didáctica” en el “pensamiento creativo” de los estudiantes que participaron en la diversas experiencia, así como el nivel de satisfacción del alumnado y profesorado que vivió dicho proceso...
This research is obtained from various pedagogical experiences, as a result from the application of numerous didactic activities in primary students, which are meant to inspire, motivate and stimulate the creative potential. The previous process of my research has been conducted in various educational contexts, citing as an example three schools of Lima (Peru) and two of Madrid (Spain). Performing with greater depth and breadth in Santa Teresa de Jesus, a private Elementary school in Lima. As an educator in different educational contexts and levels, I have tracked the importance of creativity for several years. I recognized that the dimension of creativity goes beyond a product or a process or a personal aptitude, it is primarily a human phenomenon, a practice, a way that gives meaning to life, it is the Zeitgeist (spirit of times and culture), a value, a way to cope and deal with life, an attitude to solve problems; to summarize, a social personal good that should be fomented in education. With that conviction and enthusiasm, I have undertaken and introduced this research. The main purpose of this study is to determine the incidence of "didactic approach" in the "creative thinking" of the students who participated in the various experiences and the level of satisfaction of students and teachers who lived through the process. In the first part of the thesis, I introduce the theoretical basis and within it, the historical background. We refer to the most important authors, the most representative contributions, and the relationship in between creativity and different variables. Also I include issues around the concept of the term creativity and other key words that relate to it...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Educación, Departamento de Didáctica y Organización Escolar, leída el 27-1-2016
Keywords
Citation
Collections