Publication:
La creación de los museos de ambiente en España: la Casa y el Museo del Greco de Toledo

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2017-05-05
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La Casa y el Museo del Greco fue el primer museo de ambiente que se creó en España en 1910, introduciendo una nueva museología habitual en los países anglosajones pero completamente desconocida en el nuestro. El proyecto nace de la mano de Benigno Vega Inclán, marchante, mecenas y hombre de confianza del Rey Alfonso XIII, del arquitecto historicista Eladio Laredo y de la aportación del intelectual de la Institución Libre de Enseñanza, Manuel Bartolomé Cossío, cuyo catálogo razonado sobre el pintor fue la base científica para el montaje del museo. Pero el proyecto transciende los aspectos meramente artísticos o museológicos y se enmarca en las actuaciones que se realizaron tras el desastre el 98 para reconstruir y fijar la idea de nación española a través de proyectos culturales y difundirla mediante el turismo. En el Museo del Greco se habla y se piensa sobre España a través del pintor y de sus obras. La importancia que tuvo tanto en la ciudad de Toledo como a nivel nacional e internacional ha marcado una serie de actuaciones y el nacimiento de nuevas casas-museo que tendrán como prototipo la del Greco. Objetivos El objetivo de la tesis es reconstruir la historia de una institución tan singular desde sus orígenes hasta el 2014, coincidiendo con la celebración del IV Centenario de la muerte del Greco. La hipótesis principal es demostrar que el proyecto de la Casa y el Museo del Greco fue el primer museo de ambiente creado en España para defender un proyecto político nacional y que su relevancia marcó una línea de actuaciones museográficas nacionales e internacionales de la primera mitad de siglo XX. Como objetivo secundario planteamos demostrar la importancia del proyecto en la ciudad de Toledo y sus implicaciones como motor de desarrollo. Metodología y fuentes Seguimos el tradicional método hipotético-deductivo. Se partirá de la hipótesis principal de trabajo y se contrastará con los datos obtenidos de fuentes documentales y empíricas, para verificar o refutar la hipótesis y extraer una conclusión. Las fuentes principales consultadas para la realización del trabajo son archivísticas y bibliográficas, con excepción del capítulo dedicado al solar histórico del museo, donde además se han añadido fuentes arqueológicas. A ello debemos añadir el estudio directo de la colección del museo, incluyendo sus estudios analíticos y radiográficos y la observación directa a través del viaje. Conclusiones Con la reconstrucción de la historia del museo se demuestra que desde principios del siglo XX éste se va a constituir en el elemento vertebrador de la ciudad de Toledo y en el exponente cultural de la idea de la nación española que a través de la Comisaria Regia de Turismo se difundía desde las instituciones del estado. Toledo encuentra su nueva, y casi única fuente de riqueza, en el turismo que nace en torno al Greco impulsado por el Marqués de la Vega Inclán. El comienzo del turismo en Toledo es el inicio del turismo en España y el Greco es la base sobre la que se asentará todo el entramado. En este proceso fueron fundamentales las figuras del Marqués de la Vega Inclán y Cossío. El triángulo entre el Greco y ambos personajes fue el ejemplo más conseguido de la estrecha relación entre patrimonio intelectual y su plasmación museística. Porque el libro de Cossío se hizo imagen a través del edifico y de sus colecciones. La influencia de los principios de la Institución Libre de Enseñanza y de las últimas tendencias museológicas europeas –los period rooms- crearon un nuevo producto desconocido en España: la casa-museo de ambiente. El primer negocio cultural de este país...
The House and the Museum of El Greco was the first museum of environment which was opened in Spain in 1910. It ment an introduction to the new museology in Spain, widely spread in the anglo-saxon countries but completely unknown in ours. The project was born thanks to Benigno Vega Inclán, who was a dealer, owner and the helping hand both of the King Alfonso XIII and the historicist architect Eladio Laredo. Vega-Inclán was also an important collaborator of Manuel Bartolomé Cossío, an intellectual member of the Institución Libre de Enseñanza, whose reasoned catalogue about the painter was the scientific base for the museuḿs assembly. But project not only deals with the artistic or museological aspects but it is focused on the actions which had been occured after the disaster of 1898. These actions had the main purpose of reconstructing and fixing the idea of Spanish nation through cultural projects and tourism. In the Museum of El Greco it is often thought of Spain according to the painter and his own works. El Greco acquired great importance in the city of Toledo, so it has pointed out a series of actions and the birth of new houses-museums that will take El Grecós House as prototype. Aims: The aim of this thesis is to reconstruct the history of such a singular institution from its origins until 2014, coinciding with the celebration of the IV Centenary of El Greco`s death. The principal hypothesis tries to demonstrate that the project of the House and the Museum of El Greco was the first museum of environment created in Spain in order to defend a national political project and, for that reason, the museum marked a breaktrough in the national and international museological actions during the first half of 20th century. Secondly, we have to consider the importance of this project in the city of Toledo and its contribution to the local economic development. Methodology and sources: We follow the traditional hypothetical - deductive method. We begin with the principal hypothesis of the work and it will be compared with the data processed in documentary and empirical sources, in order to check out or even to refute the hypothesis and aiming high to extract a conclusion. The principal sources consulted for the accomplishment are mainly archival and bibliographical, with the exception of a chapter dedicated to the museuḿs historical site, where archaeological sources have been taken into consideration. We must also add the direct study of the museuḿs collection, including its analytical and radiographic studies and the direct observation across the trip. Conclusions: Through the reconstruction of the history of the museum it is demonstrated that from the beginning of the 20th century the museum is going to be founded like an important item linked with the city of Toledo. Besides, it was the cultural exponent of the idea of the Spanish nation widely spreading across the Royal Office of Tourism to the institutions. Toledo finds a new and almost unique source of wealth in the earliest tourism around El Greco, which was stimulated by the Marquis of Vega-Inclán. The earliest times of the tourism in Toledo coincided with the beginning of the tourism in Spain and El Greco is the principal point that will settle the whole study. In this process there will be fundamental the figures of Vega Inclan and Cossío. The triangle between El Greco and both prominent figures is the best example to ilustrate the close relationship between intellectual heritage and its museological form, because Cossío's book took place through the building and the collections. The influence of the origins of the ILE and the european museological trends - the period rooms - created a new product unknown at least in Spain: the house-museum of environment. That is to say, the first cultural business of this country...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Geografía e Historia, Departamento de Prehistoria, leída el 14/12/2015
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections