Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

La ciudad escondida. Toledo, laboratorio de comunicación transmedia
The hidden city. Toledo, a transmedia communication laboratory

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Moreno Sánchez, Isidro and Navarro Newball, Andrés Adolfo (2015) La ciudad escondida. Toledo, laboratorio de comunicación transmedia. Opción, 31 (1). pp. 806-827. ISSN 1012-1587

[img]
Preview
PDF
902kB

Official URL: http://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20150/20073



Abstract

Las ciudades basan su estrategia de comunicación en transmitir su patrimonio material y muy poco el inmaterial, el escondido y el desaparecido; pero estos patrimonios son aún más importantes que el material, ya que reflejan los imaginarios sociales que han dado y continúan dando sentido a la sociedad que los configura. Se utiliza el análisis de contenido para crear un modelo de los distintos tipos de patrimonio inmaterial, desaparecido y escondido y de sus posibilidades de comunicación transmedia. Se toma como laboratorio de experimentación la ciudad de Toledo, España, declarada por la UNESCO Patrimonio de la Humanidad.

Resumen (otros idiomas)

Cities’ communication strategies are mainly based on transmitting their material cultural heritage and mostly ignore their intangible, hidden and lost heritage. However, the latter sorts of heritage are even more important than the material one, because they show the social imaginaries that have given sense to the society that configures them. In this project, content analysis is used to create a model of the different kinds of immaterial, hidden and lost heritage and of their transmedia possibilities. Toledo, Spain, a UNESCO world heritage city is taken as an experimentation laboratory.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Comunicación, Gamificación, Locative media, Narrativa Hipermedia, Organizaciones Culturales, Patrimonio Cultural Inmaterial, TIC, Transmedia.
Palabras clave (otros idiomas):Communication, Gamification, Locative Media, Hypermedia Narrative, Cultural Organisations, Intangible Cultural Heritage, ICT, Transmedia.
Subjects:Social sciences > Information science > Information technology
ID Code:45343
Deposited On:17 Nov 2017 10:52
Last Modified:11 Dec 2017 09:22

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page