Publication:
Fuentes legales y prácticas religiosas diferenciadoras entre caraítas y rabanitas en la Edad Media

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2017-11-07
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El siguiente trabajo trata del conflicto religioso que tuvo lugar en la Edad Media entre el grupo sectario de los caraítas s. IX d. C y los rabanitas, la corriente principal del judaísmo, sobre: a) La valoración de la Tradición Oral (Mishná y Talmud) como fuente sagrada igual que la propia Biblia; b) Así como la metodología para extraer las leyes del texto sagrado; y por último, c) Cuestiones de práctica religiosa y de liturgia (shabbat, circuncisión, leyes de pureza, entre otros). Los objetivos principales de este trabajo son los siguientes: Primero, hacer un estudio sobre las fuentes y metodología utilizada por los rabanitas y caraítas para extraer las normas y leyes de la vida judía; segundo, ilustrar y documentar las opiniones de rabanitas y caraítas a través de dos figuras cruciales en la polémica que se produjo entre estos dos grupos en la Edad Media: el rabanita Sa‘adia Gaón (882-942 d.C) y el caraíta Ya‘qūb alQirqisānī (segundo cuarto del siglo X d. C) en Bagdad; tercero, aportar datos nuevos a partir de la lectura de las obras originales de estos autores en judeo-árabe, así como de una fuente anónima medieval; y por último, ilustrar el impacto de las diferencias entre ambos grupos en una cuestión de gran relevancia en el mundo judío: la observancia del Shabbat.
The following document is about the religious conflict that took place in the Middle Ages between the sectarian group of the Karaites s. IX d. C and the Rabbanites, the mainstream Judaism, on: a) The assessment of the Oral Tradition (Mishnah and Talmud) as sacred source just as the Bible itself; b) as well as the methodology for extracting the laws from the sacred text; and finally, c) issues of religious practices and worship (Sabbath, circumcision, purity laws, among others.). The main objectives of this document are the following: first, a study of the sources and methodology used by the Rabbanites and Karaites in order to extract the rules and laws of Jewish life; second, to illustrate and document the views of Rabbanites and Karaites through two key figures in the controversy that occurred between this two groups in the Middle Ages: the Rabbanite Sa'adia Gaón (882-942 AD) and the Karaite Ya'qūb alQirqisānī (second quarter of the tenth century AD C.) in Baghdad; third, provide new data from the reading of original works of these authors in Judeo-Arabic, as well as a medieval anonymous source; and finally, illustrate the impact of differences between both groups in a matter of great importance in the Jewish world: the observance of the Sabbath.
Description
Keywords
Citation
Muḥammad Abū Zūhra, Abū Ḥanīfa. Ḥayātu-hu wa- asru-hu, arā'u-hu wa-fiqhu-hu (=Abū Ḥanīfa: Su época y sus puntos de vista jurisprudencial), El Cairo: Dar al-fikr al- arabi, 1976. Abdulwahāb Al-Mīsirī, al-yahūd, wa-l-yahūdīya wal- sahyūnīya (=Judios, el Judaísmo y el Sionismo), 5 vols., El Cairo: Dar al-Shourūk, 1999. Fred Astren, “Islamic contexts of Medieval Karaism”, en Karaite Judaism: A guide to its history and literary sources, Meira Polliack (ed.), Leiden: Brill, 2004, pp. 145-177. Salo Wittmayer Baron, A Social and Religious History of the Jews, vol. 6, Second Edition, the Jewish Publication Socity of America, 1970. Elie Baroukh - David Lemberg, Enciclopedia práctica del judaísmo de Aaron a Zohar, Barcelona: Robinbook, 1995. Bernard J. Bamberger, The Story of Judaism, New York: Union of America Hebrew Congregations, 1964. Haggai Ben Shammai, “Major trends in Karaite Philosophy and polemics in the Tenth and eleventh centuries”, en Karaite Judaism, pp. 340-362. R. Brasch, The Judaic Heritage its Teachings, Philosoph, and Symbols, New York: David Mckay Company, INC. 1969. Francisco Cantera Burgos – Manuel Iglesias González, Sagrada Biblia: versión crítica sobre los textos hebreo, arameo y griego, Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 2009. A. Martin Cohen, “ Anan Ben David and Karaite origins” (2), Jewish Quarterly Review, 68, 1978, pp. 129-145. Zvi Cohen, The Halakah of the Karaite in comparison with that of the Rabbanites, New York, 1936. Federico Corriente, Nuevo diccionario: Español/ Arabe, Madrid: Instituto Hispano - Arabe de Cultura, 1988. Joseph Derenbourg, Oeuvres complètes de R. Saadia ben Iosef al-Fayyoûmî, 2 vols. (Vol. I: Tome premier: Version arabe du Pentateuco; Tome troisieme: Version arabe d’Isaïe; Vol. II: Tome cinquieme: Version arabe du livre de Job. Tome sixieme: Version arabe des Proverbes; Tome Neuvieme: Traité des successions), Paris:Georg Olms Verlag, 1979. Otto Eissfeldt, The Old Testament, An Introduction, Oxford: Basil Blackwell, 1974. Harry Freedman - Maurice Simon, “Ecclesiastes”, en Midrash Rabbah, (10 volúmenes), A. Cohen (Trans), London: Soncino Press, 1939. Louis Finkelstein, The Pharisees- The Sociological Background of their Faith, vol. I, 3 rd, Philadelphia: The Jewish Publication Society of America, 1962. Miriam Frenkel, “Cairo Geniza”, en N. Stillman (ed.), Encyclopedia of Jews in the Islamic world, vol. 1, Leiden. Boston: Brill, 2010, pp. 534-554. María Angeles Gallego, El judeo-árabe medieval. Edición, traducción y estudio lingüístico del Kitab al-taswi’a del gramático andalusí Yonah ibn Ganah, Berna: Peter Lang, 2006. ----- “Gramática y exégesis en tradición judeo-árabe”, en Ilu. Revista de ciencias de las religiones, Anejos 9, 2004, pp. 17-32. Moshe Gil, Jews in Islamic countries in the Middle Ages, Leiden- Boston: Brill, 2004. -----, “The origins of the Karaites”, en Karaite Judaism, pp. 73-118. Mariano Gómez Aranda , Dos comentarios de Abraham Ibn Ezra al libro de Ester: Edición crítica, traducción y estudio introductorio, Madrid: CSIC, 2007. ------, “Transmisión oral y transmisión escrita: La Biblia Hebrea”, en Entre la palabra y el texto: Problemas en la interpretación de fuentes orales, Madrid: Instituto de Filología. CSIC, 1997, pp. 245-268. Rafael Ramón Guerrero, La recepción árabe del De Anima de Aristóteles: Al-Kindi y Al- Farabi, Madrid: C.S.I.C., 1992. Muḥammad Jalīfa Ḥassan, Ta’rīj al-dīn al -Yahūdīya (= La historia del judaísmo), El Cairo: Dar Quba, 1998. Muḥammad Al-Hawwārī, al-Ijtilāfāt bayna l-qarrā’īn wa-l-rabbāniyyīn fī ḍaw’ awrāq al-ŷanīza: qirā’a fī majṭūṭat būdliyān bi-uksfūrd (=Diferencias entre los caraítas y los rabanitas a la luz de los manuscritos de la Gueniza de la Biblioteca Bodleiana de Oxford), El Cairo: Dar Al- Zahr’a, 1994. -----, al-sabt wa-l- ŷuma‘ fī-l-yahūdīya wa-l-islām (=El viernes y el sábado en el judaísmo y el islam), El Cairo: Dar al- Hāny, 1988. Abraham Ibn Daud, The Book of Tradition (Sefer Ha- Qabbalah), edited by Gerson D. Cohen, Philadelphia: The Jewish Publication Society of America, 1967. Muḥammad Ŷalāl Muḥammad Idrīs, al-Ta’ṯīr al-islāmī fī l-fikr al-dīnī l-yahūdī (=Influencia islámica en el pensamiento religioso judío), El Cairo: Maktābet Madbūlī. Geoffrey Khan, “Los caraítas ante la Biblia”, en IIu. Revista de ciencias de las religiones, Anejo IX: Judeo- árabe, Madrid: Universidad Complutense, 2004, pp. 33-46. Hans Kűng, el Judaísmo: Pasado presente futuro, Madrid: Trotta, 2004. Nicholas de Lange, El judaísmo, Cambridge University Press, Madrid, primera edición, 2000. Jacob Mann, Texts and Studies in Jewish History and Literature, vol. 2, New York: KTAV, 1972. Daniel Lasker, “Islamic influences on Karaite origins”, en W.M. Brinner and S.D. Ricks (eds.), Studies in Islamic and Judaic Traditions II, Atlanta: Center for Judaic Studies, university of Denver, 1989, pp. 23- 47. Marx L. Margolis - Alexandro Marx, Historia del pueblo judío, Buenos Aires: Editorial Israel, 1945. Moses Mielziner, Introduction to the Talmud, 3d edition, New York, 1925. Muḥmmad Yūsūf Mūsà, Al-madjāl li-dirāsāt al-fiqh al- islamī (=Introducción para el estudio de la jurisprudencia islámica), El Cairo: Dar alfekr al- Arabí, 2009. Mourice Liber, Rashi, Translated from the French by Abdele Szold, Herman Press, 1970. Hiba Ibrahīm Alī al-Nādī, al-Yahūdīya al-iṣlāḥīya wa- ‘ilāqatu-hā bi-dawlat Isrā’īl (=Reform Judaism and its Relation with Israel), AzZagazig: Ma‘had al-Buḥūṯ wa-al-Dirāsāt al-asyawia, 2009. Leon Nemoy (ed.), Ya qūb al- Qirqisānī, Kitāb al-Anwār wa-l-marāqib; edited from the manuscripts in the State public library at Leningrad and the British museum at London by Leon Nemoy, 5 vols in 2., New York; The Alexander Kohut Memorial Foundation, 1939-1943. -----, “Ibn Kammunah´s Treatise on the Differences between the Rabbanites and the Karaites”, (1), Jewish Quarterly Review, vol. 63 (n.s.), 1972. -----, Karaite Anthology, New Haven: Yale Univ. Press, 1952. Friedrich Niessen, “La Gueniza de El Cairo y las traducciones y comentarios bíblicos en judeo-árabe de la colección Taylor- Schechter”, Ilu. Revista de ciencias de las religiones, Anejos 9, 2004, pp. 47-74. Judith Olszowy- Schlanger, “Karaite legal documents”, en Karaite Judaism, pp 256- 273. -----“La lettre de divorce caraite et sa place dans les relations entres Caraites et Rabbanites au Moyen Age (Une étude de manuscrits de la Genizah du Caire), Revue des Études Juives, CLV, 1996, pp. 261- 285. Samuel Poznanski, The Karaite Literary Opponents of Saadiah Gaon, London: Luzac& co. 1908. ‘Abdel Razek Aḥmad Qandīl, Al-atar al-islāmī fī al-fikr al-dīnī al-yahūdī (= La influencia islámica en el pensamiento religioso de los judíos), El Cairo: Dar al-tiraat, 1984. Bernard Revel, The Karaite Halakah and its Relation to Sadducean, Samaritan and Philonian Halakah, part 1, Philadelphia, 1913. Cecil Roth (ed.), The Standard Jewish Encyclopedia, Jerusalem: Massadah Pub. Co. Jerusalem, 1966. Lean Sachar, A History of the Jews, 4th ed., New York: Knopf, 1953. Ángel Sáenz-Badillos - Judit Targarona Borrás, Los judíos de Sefarad ante la Biblia: La interpretación de la Biblia en el medievo, Córdoba: El Almendro, 1996. Aḥmad Sūsa, Malámeḥ min al-ta’rij al-qadim li yahūd al- Irāq (= Un vistazo histórico sobre los judíos de Iraq, Bagdad: Markaz al-Dirāsāt al-filisṭīnīya, 1978. Judit Targarona Borrás, Diccionario hebreo español: bíblico, rabínico, medieval y moderno, Barcelona: Riopiedras, 1995. Saīd Abd al-Salām al-Ūkš, Mu ŷam musṭalaḥāt ilm al-luga al-naẓarī - Ebreī- Arabī (=Diccionario lingüístico: hebreo-árabe), El Cairo, 2004. Norman Stillman (ed.), Encyclopedia of Jews in the Islamic world, vol. 2, Leiden: Brill 2010. As ad Zarrūq, al-Talmūd wa-l-ṣahyūnīya (=El Talmud y el Sionismo), Beirut: Munaẓẓamat al-taḥrīr al-filisṭīnīya, Markaz al-abḥāṯ, 1970. Ḥasan Ẓāẓā, al-fikr al-dīnī al-isrā’īlī: aṭwāru-hu wa-madāhibu-hu (= El pensamiento religioso judío: desarrollo y doctrinas), Maʻhad al-Buḥūth wa-al-Dirāsāt al-ʻArabīyah, 1971. Moses Zucker, “Fragments of the Kitāb taḥsil al- šarā’i‘a al-sāmi‘a”, Tarbiz, vol. 41, 1972, pp. 373-410.