Publication:
La función expresiva del sonido en la narración cinematográfica: nuevas tendencias, nuevas técnicas y nuevos recursos

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2018-05-28
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El sonido, ha sido y será fuente de inspiración, de evocación, de emociones, de historia, de recuerdos, de momentos o situaciones. El oído es uno de los sentidos más importantes que el hombre posee, ya que le permite no solo moverse por el mundo real que le rodea, sino también establecer un mapa de experiencias vitales que van construyendo también la vida emocional y sensorial del propio sujeto. Es por ello, que nuestra existencia no podría entenderse en su totalidad si dejáramos de lado uno de los elementos vitales más interesantes y psicológicamente personales como es el sonido en general, o la música en particular. Este trabajo de investigación, se centra en la importancia que tiene el sonido en si mismo, dentro de un sector profesional que esta profundamente enraizado con la experiencia vital de las personas, sus recueros, y sobre todo con las emociones. Hablamos del cine, como elemento vehiculante de la expresión sonora en general, y de la experiencia en particular que tiene el espectador con la palabra, los diálogos, los ambientes de sonido, los efectos, las músicas, etc. Mi interés se ha centrado en buscar cómo acontece el fenómeno sonoro cinematográfico, es decir, qué forma técnica y narrativa tiene de expresarse en la pantalla de cine, de presentarse al espectador, teniendo en cuenta los avances tecnológicos que el sector audiovisual ha experimentado en los últimos años, como son los nuevos sistemas de reproducción multicanal de sonido, o también denominados de sonido envolvente...
Sound has been and will be a source of inspiration, of evocation, of emotions, of history, of memories, of moments or situations. The ear is one of the most important senses that man possesses, as it allows him not only to move around the real world around him, but also to establish a map of vital experiences that are also building the subject's emotional and sensory life. That is why our existence could not be understood in its entirety if we leave aside one of the most interesting and psychologically personal vital elements such as sound in general, or music in particular. This research focuses on the importance of sound in itself, within a professional sector that is deeply rooted in the vital experience of people, their memories, and above all with emotions. We talk about cinema, as a vehicle for the sound expression in general, and for the spectator's particular experience with words, dialogues, sound environments, effects, music, etc. My interest has focused on how the cinematic sound phenomenon happens, that is, what technical and narrative form has to be expressed on the cinema screen, to present itself to the viewer, taking into account the technological advances that the audiovisual sector has experienced in the Recent years, such as new multichannel sound reproduction systems, or also called surround sound systems. But the present research has a second reading whose purpose is perhaps more interesting or revealing if it fits. It is not just a job of collecting media or material, or just listing technological systems used in the audiovisual sector, but fundamentally, my personal proposal, goes much further, trying to find a possible correlation between sound expression, The form in which sound is used within the cinematographic sector and the culture or cultural idiosyncrasy of different continents or nations where this artistic expression is present. I will refer in my work to three large areas or areas in which we could organize the narrative sound within the current film experience. The sound in the cinema we could say, has three important ways or ways of showing itself...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias de la Información, Departamento de Comunicación Audiovisual I, leída el 12-06-2017
Keywords
Citation
Collections