Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Los museos pedagógicos como espacios para la inclusión. Un estudio de caso: el Museo/Laboratorio de Historia de la Educación “Manuel Bartolomé Cossío”
The pedagogycal museums as spaces for inclusion. The Museum/Laboratory of History of Education "Manuel Bartolomé Cossío"

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Sanz Simón, Carlos and Rabazas Romero, Teresa and Ramos Zamora, Sara and Ruiz Veerman, Elisa (2017) Los museos pedagógicos como espacios para la inclusión. Un estudio de caso: el Museo/Laboratorio de Historia de la Educación “Manuel Bartolomé Cossío”. RIDPHE_R: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, 3 (2). pp. 272-288. ISSN 2447-746X

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution.

775kB

Official URL: http://www.econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9292



Abstract

El Museo/Laboratorio de Historia de la Educación “Manuel Bartolomé Cossío” de la Universidad Complutense de Madrid, desde el pasado curso académico colabora activamente con una asociación que trabaja con personas con un Trastorno del Espectro Autista (TEA), y desde este año es parte de un proyecto académico que contribuye a la inclusión de personas con discapacidad cognitiva en los estudios universitarios. A raíz de estas experiencias, de diferente trayectoria y recorrido, se hace un balance inicial sobre las posibilidades que el museo ha ofrecido a estos colectivos y de los efectos en ellos. Finalmente, se reflexiona sobre estas experiencias y sobre la figura del museo pedagógico como un espacio para la inclusión de personas con diversidad funcional de distinta índole.

Resumen (otros idiomas)

The Museum/Laboratory of History of Education “Manuel Bartolomé Cossío”, located at the Complutense University of Madrid, since last academic year has been actively collaborating with an association that works with people with Autism Spectrum Disorder, and since this year also collaborates in a project about the inclusion of people with mild cognitive dissability in university studies. As a result of these experiences, that have different paths and routes, an initial balance is made on the effects of these activities in the musem and the posibilities it offers to these groups. Finally, we reflect on the options that the educational museum offers as a space for the inclusion of people with different functional diversity.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Museo, Historia de la educación, Inclusión.
Palabras clave (otros idiomas):Museum, History of Education, Inclusion
Subjects:Humanities > History
Humanities > Education
Humanities > Education > Special education
Humanities > Education > History of education
ID Code:49562
Deposited On:16 Oct 2018 08:36
Last Modified:30 Nov 2018 11:51

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page