Publication:
3d digital technology application in an anatomical model of wax: medici venus of "javier puerta" anatomy museum (Faculty of Medicine. Complutense University of Madrid)

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2017-06-29
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Introduction: The collection of artificial wax mod-els in "Javier Puerta" Museum of Anatomy in the cabinet of the Royal College of Surgery of San Carlos in Madrid were created for educational pur-poses. In this collection stand out a model of a fe-male figure with a natural size body similar to the typical grecolatina Venus. Known as the Venus de Medici, it was created by Ignacio Lacaba between 1786-1787, just after his return from the Court of Paris. The Venus wax model is considered the only model which can be dismantled. Objective: From the point of view of the delicate state of the Venus preservation, now that im-portant deteriorations affect the model stability and the model has damages derived from previous and not respectful interventions, it has been considered appropriate to include advanced digitization with 3D techniques that made possible an exhaustive study of the sculpture. The main objective has been to obtain a virtual replica of the model to be able to propose different restoration options, avoid-ing the direct manipulation and the risks derived from it. Materials and methods: First it has been made a photographic record. Then the photogrammetry technique has been used to obtain the final result, the three-dimensional model. To design prototypes and guarantee the correct stability of the sculpture have been used software’s depending on the state of the process. Likewise, virtual reconstructions of the damaged areas have been made to show how Abstracts 260 the final result would be if the real intervention was carried out on the model: cleaning of pollutants, removal of non-original materials (varnishes, adhe-sives, wax pastes...), and volumetric reconstruc-tion of the gaps and treatment of chromatic re-touching with pigments. Conclusions: With these tools, the restorer has a virtual replica of the model to study different solu-tions, choosing and taking into account the charac-teristics of the original model.
Introducción: La colección de modelos de cera artificial en el Museo de Anatomía "Javier Puerta" en el gabinete del Real Colegio de Cirugía de San Carlos en Madrid fue creada con fines educativos. En esta colección destaca un modelo de una figura de fe-male con un cuerpo de tamaño natural similar a la típica grecolatina Venus. Conocida como la Venus de Medici, fue creada por Ignacio Lacaba entre 1786 y 1787, justo después de su regreso de la Corte de París. El modelo de cera Venus es considerado el único modelo que puede ser desmantelado. Objetivo: Desde el punto de vista del delicado estado de la conservación de Venus, ahora que los deterioros importantes afectan la estabilidad del modelo y el modelo tiene daños derivados de intervenciones anteriores y no respetuosas, Se ha considerado apropiado incluir la digitalización avanzada con técnicas 3D que hicieron posible un estudio exhaustivo de la escultura. El objetivo principal ha sido obtener una réplica virtual del modelo para poder proponer diferentes opciones de restauración, evitando la manipulación directa y los riesgos derivados de ella. Materiales y métodos: Primero se ha realizado un registro fotográfico. Luego, la técnica de fotogrametría se ha utilizado para obtener el resultado final, el modelo tridimensional. Para diseñar prototipos y garantizar la correcta estabilidad de la escultura se han utilizado programas informáticos en función del estado del proceso. Del mismo modo, se han realizado reconstrucciones virtuales de las áreas dañadas para mostrar cómo se obtendría el resultado final de Abstracts 260 si la intervención real se llevara a cabo en el modelo: limpieza de contaminantes, Eliminación de materiales no originales (barnices, adhesivos, pastas de cera ...), y reconstrucción volumétrica de las brechas y tratamiento de la retoque cromático con pigmentos. Conclusiones: con estas herramientas, el restaurador tiene una réplica virtual del modelo para estudiar diferentes soluciones, eligiendo y teniendo en cuenta las características del modelo original.
Description
Keywords
Citation
- Cignoni, P.; Montani, C.; Rocchini, C.; Scopigno, R. (2002). Acquisition and management of digital 3D models of statues. 3rd International Congress on "Science and Technology for the Safeguard of Cultural Heritage in the Mediterranean Basin. Alcalà de Henares (Spain) 9-14 July 2001, Proceedings Vol. II: 1159-1164. A. Guarino ed. Universidad de Alcalá and Consiglio Nazionale delle Ricerche, 2002. - Gomes, L.; Regina Pereira Bellon, O.; Silva, L. (2014). 3D reconstruction methods for digital preservation of cultural heritage: A survey. Pattern Recognition Letters, 50: 3-14. https://doi.org/10.1016/j.patrec.2014.03.023 - Ladd, A.L.; Brown, W.P.; Chase, R.A. (2017). Italian Anatomical Wax Works-Physical and Virtual Techning from Yesterday & Tomorrow”. In: International Congress on Wax Modelling. Gordon Museum, London, 1,2,3 september. - Núñez Andrés, A.; Buill Pozuelo, F.; Regot Marimón, J.; De Mesa Gisbert, A. (2012). Generation of virtual models of cultural heritage. Journal of Cultural Heritage, 13 (1): 103-106. https//:doi.org/10.1016/j.culher.2011.06.004