Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

El Estado de las Cooperativas de Consumo: un enfoque de abajo hacia arriba
The state of consumer co-operatives: a bottom-up approach

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Pérez-Suárez, Macarena and Márquez Domínguez, Juan Antonio (2018) El Estado de las Cooperativas de Consumo: un enfoque de abajo hacia arriba. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos (128). pp. 173-191. ISSN 1885-8031

[img]
Preview
PDF
547kB

Official URL: http://dx.doi.org/10.5209/REVE.60734




Abstract

Este trabajo parte de la duda sobre la continuidad y el futuro de las cooperativas de consumo. Para ello, realiza un análisis estadístico de la evolución de la Economía Social y sitúa, dentro del contexto VICA, a las cooperativas de consumo, con una perspectiva escalar que permite tener una visión territorial de Andalucía, España y Europa. Apoyado en el método científico inductivo (análisis descriptivo), la investigación traza la evolución y la situación actual de las cooperativas de consumo, abriendo un debate sobre el estrenado decrecimiento de estas empresas de Economía Social. Las principales derivaciones señalan una situación crítica y una desvinculación del ámbito local. Sin embargo, fuera del cuantitativismo, en las redes sociales, se observa un fortalecimiento de los valores del cooperativismo de consumo que podría abrir una nueva vía de crecimiento.

Resumen (otros idiomas)

This paper starts from the doubt about the continuity and the future of the consumer cooperatives. To do this, it carries out a statistical analysis of the evolution of the Social Economy and situates, within the VICA context, the consumer cooperatives, with a scalar perspective that allows having a territorial view of Andalusia, Spain and Europe. Based on the scientific inductive method (descriptive analysis), the research describes the evolution and the current situation of the consumer cooperatives, opening a debate about the first decline of these enterprises of Social Economy. The main conclusions show a critical situation and a disconnection from the local scope. However, outside of quantitative, in social networks there is a strengthening of the values of consumer co-operatives that could open a new path of growth.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Economía Social; Cooperativas de consumo; Territorio.
Palabras clave (otros idiomas):Social Economy; Consumer cooperatives; Territory.
Subjects:Social sciences > Economics > Industrial management
Social sciences > Economics > Regional economics
Social sciences > Economics > Cooperatives
JEL:M21, P13, R12
ID Code:49946
Deposited On:16 Nov 2018 08:42
Last Modified:08 May 2019 10:39

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page