Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

La casa Malaparte : espacio fílmico y arquitectura de autor.
The Malaparte house : film space and author architecture.

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Sánchez Noriega, José Luis (2017) La casa Malaparte : espacio fílmico y arquitectura de autor. Arte, Individuo y Sociedad (29 (3)). pp. 463-481. ISSN 1131-5598

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution.

2MB


Abstract

Hay una rica y variada interrelación entre la arquitectura y el cine. Algunas casas y edificios singulares adquieren personalidad y casi la condición de personajes en determinadas películas, tanto en el cine de género -la “casa encantada” en el cine de terror- como en filmes de autor. La casa Malaparte de Capri responde a una arquitectura muy personal y se ubica en un espacio singular que ha servido, en distintos rodajes, para un espacio fílmico que trasciende el mero marco o contenedor de historias; forma parte de una tipología de casa que desafía la gravedad. La adaptación de la novela del propio Curzio Malaparte emplea esta casa como escenario de algunas secuencias, más por su pertenencia al escritor que por el espacio en sí mismo o su lugar en el relato. A partir de una novela, Godard crea en El desprecio un texto rico en capas y evocaciones que remite a la mitología de Ulises al tiempo que reflexiona sobre la imposibilidad del amor y la supervivencia de la pareja.

Resumen (otros idiomas)

There is a rich and varied interrelation between architecture and cinema. Some houses and singular buildings acquire personality and almost become characters in certain films, both in the genre of cinema - the “haunted house” in the cinema of terror - and in author films. The house Malaparte of Capri has a very personal architecture and is located in a unique space that has been used, in different takes, as a filmic space that transcends the mere frame or container of stories; it is part of a house typology that defies gravity. The screen adaptation of the novel, by Curzio Malaparte himself, uses this house as the setting for some sequences, more due to its closeness to the writer than to the space itself or its place in the story. From a novel, Godard creates in ‘Scorn’ a text rich in layers and evocations that refer to the mythology of Ulysses while reflecting upon the impossibility of love and the survival of the couple.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Casa Malaparte; arquitectura y cine; Godard; cine en el cine.
Palabras clave (otros idiomas):Malaparte house; architecture and cinema; Godard; film on film.
Subjects:Social sciences > Information science > Motion pictures
Social sciences > Information science > Audio-visual communication
Social sciences > Information science > Motion pictures
Humanities > Art history > Architecture
ID Code:50500
Deposited On:19 Dec 2018 09:07
Last Modified:19 Dec 2018 12:58

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page