Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Oralidad y patrimonio histórico educativo. La memoria escolar de las generaciones instruidas durante el franquismo
Orality and historical educational heritage. The school memory of the generations instructed during the Francoism

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Sonlleva Velasco, Miriam and Sanz Simón, Carlos and Rabazas Romero, Teresa (2018) Oralidad y patrimonio histórico educativo. La memoria escolar de las generaciones instruidas durante el franquismo. RIDPHE_R. Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, 4 (2). pp. 306-324. ISSN 2447-746X

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution.

310kB

Official URL: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/index




Abstract

Los testimonios orales son una de las principales fuentes primarias dentro de la investigación histórico-educativa. Su interacción con el patrimonio de la escuela supone una experiencia ampliamente documentada que ayuda a conocer mejor elementos del pasado educativo, como las emociones y los olvidos. El presente artículo trata de exponer un taller llevado a cabo en el Museo/Laboratorio de Historia de la Educación “Manuel Bartolomé Cossío” de la Universidad Complutense de Madrid (Comunidad de Madrid, España) en colaboración con el Proyecto de Innovación Docente “Tejiendo historia: la fotografía y el relato escolar como recursos para la formación histórico-educativa del alumnado de Magisterio” de la Universidad de Valladolid (Castilla y León, España), así como reflexionar sobre las posibilidades que ofrece esta
experiencia en el ámbito de la didáctica universitaria.

Resumen (otros idiomas)

Oral testimonies are one of the main primary sources of historical-educational research. Its interaction with the heritage of the school is a widely documented experience that helps to better understand elements of the educational past such as emotions and forgetfulness. This article aims to present an activity carried out in the Museum/Laboratory of History of Education "Manuel Bartolomé Cossío" of the Complutense University of Madrid (Community of Madrid, Spain) in collaboration with the teaching innovation project "Tejiendo historia: la fotografía y el relato escolar como recursos para la formación histórico-educativa del alumnado de Magisterio” (Weaving stories: photography and the school story as resources for the educational-historical training of the teaching students) of the University of Valladolid (Castile and León, Spain), as well as reflecting on the possibilities it offers in the field of university didactics.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Historia oral, Patrimonio, Historia de la Educación
Palabras clave (otros idiomas):Oral History, Patrimony, History of Education
Subjects:Humanities > History
Humanities > History > Modern history
Humanities > History > Museums
Humanities > Education > History of education
ID Code:50674
Deposited On:16 Jan 2019 13:10
Last Modified:16 Jan 2019 15:39

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page