Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Phonological Competence in English-Spanish Bilingual Children Within a Spanish-Speaking Environment: a Case Study

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Antón Pacheco, Daniel (2018) Phonological Competence in English-Spanish Bilingual Children Within a Spanish-Speaking Environment: a Case Study. [Trabajo Fin de Grado]

[img]
Preview
PDF
1MB


Abstract

The idea for this dissertation emerged from the controversial question: what makes someone bilingual? For the sake of delimiting such a broad topic, the aim of this paper is to analyse the phonological proficiency performed by bilingual individuals. This case study pays special attention to the way bilingual children deal with the articulation of different phonemes when speaking English and Spanish. Moreover, the previously selected bilinguals shared the same Spanish-speaking environment – key to determine the target phonemes in both languages. Due to extensional reasons, the range of phonemes in both languages was delimited to a selection of distinctive sounds from English and Spanish. Based upon psycholinguistic, sociological and phonological foundations, the analysis attempted to draw conclusions on cross-linguistic phenomena – e.g. “phonemic transfer” and “avoidance”— in bilingual individuals from an early acquisition stage (i.e. 5 years old) to a more settled one (i.e. 9 years old).

Resumen (otros idiomas)

La idea para esta disertación surgió de la polémica pregunta: ¿qué hace a alguien bilingüe? Por razones de acotación de tal amplio tema, el objetivo de este trabajo es analizar la competencia fonológica en individuos bilingües. Este caso estudio presta especial atención a la manera en la que los niños conllevan la articulación de distintos fonemas a la hora de hablar inglés y español. Además, los bilingües seleccionados compartían el mismo entorno hispanohablante (clave para determinar los fonemas específicos en ambos idiomas). Debido a razones extensionales, el rango de fonemas en ambas lenguas fue delimitado a una selección de sonidos distintivos del inglés y el castellano. Apoyándose en teorías psicolingüísticas, sociológicas y fonológicas, el análisis trató de sacar conclusiones acerca de fenómenos inter-lingüísticos (ej. “transferencia fonémica” o “elusión”) en individuos bilingües desde una etapa de adquisición temprana (5 años) a una más asentada (9 años).

Item Type:Trabajo Fin de Grado
Directors:
DirectorsDirector email
Maíz Arévalo, Carmen
Uncontrolled Keywords:Bilingualism, Sociolinguistics, Psycholinguistics, Contrastive Linguistics, Phonology, Transfer
Palabras clave (otros idiomas):Bilingüismo, Sociolingüística, Psicolingüística, Lingüística Contrastiva, Fonología, Transferencia
Subjects:Humanities > Philology > English philology
Título de Grado:Grado en Estudios Ingleses
ID Code:50776
Deposited On:18 Jan 2019 12:18
Last Modified:15 Oct 2019 18:11

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page